Panimojuomien myynti laski – ala odottaa hallitukselta toimia pullonpalautuksen säilyttämiseksi

13.08.2024

Panimojuomia myytiin huhti-kesäkuussa 2024 yhteensä 242,1 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä laski. Juomia myytiin 6,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.

Liiton jäsenyritykset myivät olutta kesäkuun loppuun mennessä 89,2 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta myynti laski 4,2 prosenttia. Siideriä myytiin 5,1 miljoonaa litraa ja laskua oli 16,9 prosenttia. Long drink -juomia ja muita mietoja alkoholijuomasekoituksia myytiin 19,2 miljoonaa litraa. Myynti laski 2,0 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 89,3 miljoonaa litraa ja myynti laski 1,6 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 39,4 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 1,2 prosenttia.

”Vaikka alkoholijuomien myyntiä kesäkuussa vapautettiin, juomien myynti ei kasvanut. Päinvastoin panimojuomissa nähtiin merkittäviä laskuja. Ainoastaan vesien myynti kasvoi jälleen”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola.

Panimoalan murheena on tuleva EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetus, joka kustantaa panimoille ja kaupalle yhteensä satoja miljoonia euroja, eikä sen ympäristövaikutuksista ole varmuutta. Asetuksen mukaan juomista vähintään 10 prosenttia tulee olla uudelleenkäytettävissä pakkauksissa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa pantilliset juomapakkaukset kiertävät raaka-aineena, eivät uudelleenkäytettävinä pakkauksina. Vaatimus ei koske viinejä, väkeviä alkoholijuomia, eikä herkästi pilaantuvia tuotteita kuten maitoa.

Panimoala on toivonut poikkeusta uudelleenkäyttövelvoitteesta, koska juomapakkausten kierrätys toimii jo meillä erinomaisesti, eikä ole tietoa, onko uudelleenkäyttö ympäristön kannalta parempi tapa kierrättää. Kustannusten nousun lisäksi asetus voisi esitetyn kaltaisena toteutuessaan vaikuttaa ympäristöön jopa negatiivisesti. Uudelleenkäyttöön vaadittavan perusteellisen pesuprosessin myötä vedenkulutus, kemikaalien käyttö ja jäteveden määrä sekä energiankulutus kasvaisivat. Lisääntyneistä maantiekuljetuksista syntyisi myös lisää päästöjä.

Poikkeuksen asetuksesta voisi saada ja nykyisen pullonpalautusjärjestelmän säilyttää sellaisenaan, mikäli muovipakkausten kierrätystä lisättäisiin reilusti. Muovipakkausten kierrätysaste on Suomessa tällä hetkellä alle 30 prosenttia ja poikkeaman saaminen asetukseen vaatisi 55 prosentin kierrätysasteen.

”Odotamme hallitukselta toimia muovin kierrätysasteen nostamiseksi, jotta nykyinen hyvin toimiva pullonpalautusjärjestelmä voitaisiin säilyttää. On epäreilua, että maksajaksi tässä joutuu panimoala, joka on jo hoitanut kierrätyksen mallikkaasti”, Jaakkola toteaa.

KOTIMAANMYYNTI 1.4.-30.6.2024

Juoma 2024 2023 Muutos Muutos
                 milj. l. milj. l. milj.l. %
Olut 89,2 93,1 -3,9 -4,2
Siideri 5,1 6,1 -1,0 -16,9
Long drinkit* 19,2 19,6 -0,4 -2,0
Virvoitusjuomat 89,3 90,7 -1,5 -1,6
Kivennäisvedet 39,4 38,9 0,5 1,2
Kokonaismyynti 242,1 248,4 -6,3 -2,5
*Sisältää lonkeron ja miedot alkoholijuomasekoitukset

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.

Toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, p. 040 197 0762, katriina.jaakkola@panimoliitto.fi