Markkinointi

JUOMIEN MAINONTA

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin, joita määrittelevät mm. Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n elintarvikkeiden ja virvoitusjuomien vastuullista kaupallista viestintää koskevat ohjeet.

ICC-tulkintaohjeet (pdf)

Liiton jäsenyritykset ovat laatineet lakia tiukemmat Panimoalan alkoholijuomien vastuullisen markkinoinnin ohjeet. Virvoitusjuomien vastuullisessa mainonnassa noudatetaan yhteistä linjaa Euroopan virvoitusjuomajärjestö Unesdan kanssa.

mainonta-1959-iiro-nurminen
Pohjoisesplanadi 3. Lyhtypylväässä Koffin olutmainos. Kuva: Iiro Nurminen, Helsingin kaupunginmuseo

Alkoholimainonta

Alkoholimainontaa säätelee vuonna 2015 uudistettu laki, jonka tarkoituksena  on vähentää tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle.

Panimoliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet vastuulliseen alkoholimainontaan. Televisiomainosten osalta itsesäätely on lakia tiukempi, sillä tv-mainokset hyväksytetään ennen esittämistä ennakkotarkastustoimikunnassa.

Alkoholijuomien vastuullisen markkinointiviestinnän ohjeistus

LUE LISÄÄ

Alkoholimainonnan ennakkotarkastus

LUE LISÄÄ

Virvoitusjuomien mainonta

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet virvoitusjuomien vastuullisen mainonnan ja markkinoinnin sääntöihin.

Ensisijainen vastuu terveistä elämäntavoista, monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä liikunnasta on aina yksilöllä itsellään. Lasten osalta tämä vastuu on vanhemmilla, joiden roolia ala tukee vastuullisella markkinoinnilla. Kuluttajaa ohjataan tekemään hyvinvointia edistäviä valintoja tarjoamalla juomapakkausten sisältömerkinnöissä monipuolisesti tietoa juomien ominaisuuksista.

Alan yhteisissä ohjeissa korostetaan erityisesti lapsiin suuntautuvan mainonnan vastuullisuutta.

Olemme sitoutuneet:

  • vähentämään sokeria

Koko Euroopan virvoitusjuoma-ala on pitkällä aikavälillä sitoutunut vähentämään sokereita virvoitusjuomissaan auttaakseen kuluttajia hallitsemaan sokereiden saantia virvoitusjuomista. Tukeaksemme terveellisempää ruokavaliota olemme tuoneet markkinoille laajan valikoiman vähäkalorisia juomavaihtoehtoja. Otamme nyt askeleen eteenpäin ja sitoudumme vähentämään sokereiden keskimääräistä pitoisuutta juomissamme vielä 10 prosentilla vuosina 2019−2025.

  • kehittämään vastuullisen markkinoinnin ja mainonnan käytäntöjä

Vuodesta 2006 lähtien olemme luvanneet olla mainostamatta virvoitusjuomia alle 12-vuotiaille lapsille televisiossa ja radiossa, painetussa mediassa, verkossa sekä myös sosiaalisessa mediassa ja yrityksen omistamilla verkkosivustoilla.

Vahvistamme edelleen sitoumustamme olla markkinoimatta tai mainostamatta virvoitusjuomia lapsille kaikkialla mediassa. Nostimme alaikärajan 13 vuoteen vuonna 2021.

  • parantamaan toimintaamme kouluissa

Teollisuus on aina ottanut vastuunsa kouluissa vakavasti. Jatkamme vastuullista toimintaamme kouluissa seuraavasti:

  • Emme myy tai mainosta virvoitusjuomia peruskoulun ala-asteilla,
  • yläasteilla, lukiossa ja ammattioppilaitoksissa on tarjolla vain vähäkaloria tai kalorittomia virvoitusjuomia ja vesiä,
  • kouluihin sijoitetut juoma-automaatit ovat brändittömiä, eikä niissä ole mainoksia.

Energiajuomien markkinointi

  • Panimoliiton jäsenet eivät markkinoi energiajuomia alle 15-vuotiaille.
  • Panimoliiton jäsenet eivät markkinoi energiajuomia tilaisuuksissa, joissa osallistujista yli 35 % on lapsia.
  • Panimoliiton jäsenet eivät ohjaa tuotenäytteitä lapsille tai paikkoihin, joissa on huomattava määrä lapsia, esimerkkeinä koulut ja leikkipuistot.
  • Panimoliiton jäsenet eivät myy energiajuomia myyntiautomaateista, jotka sijaitsevat peruskouluissa.
  • Panimoliiton jäsenet tukevat kohtuullista käyttöä myös energiajuomien osalta.
  • Panimoliiton jäsenet sitoutuvat jakamaan tietoa energiajuomien käytöstä ja tuotesisällöistä viestintäkanavissaan.

Lue lisää energiajuomista Energiajuomat-esitteestä.