Markkinointi
JUOMIEN MAINONTA
Panimoliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin, joita määrittelevät mm. Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n elintarvikkeiden ja virvoitusjuomien vastuullista kaupallista viestintää koskevat tulkintaohjeet.

Alkoholimainonta
Alkoholimainontaa säätelee vuonna 2015 uudistettu laki, jonka tarkoituksena on vähentää tilanteita, joissa lapset ja nuoret altistuvat alkoholimainonnalle.
Panimoliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet vastuulliseen alkoholimainontaan. Televisiomainosten osalta itsesäätely on lakia tiukempi, sillä tv-mainokset hyväksytetään ennen esittämistä ennakkotarkastustoimikunnassa.
Virvoitusjuomien mainonta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset sekä lisäksi Coca Cola Finland Oy ja PepsiCo Nordic Finland ovat sitoutuneet yhteisiin virvoitusjuomien vastuullisen mainonnan ja markkinoinnin sääntöihin, jotka on laatinut Euroopan virvoitusjuomajärjestö Unesda. Virvoitusjuomia ei markkinoida alle 12-vuotiaille.
Ensisijainen vastuu terveistä elämäntavoista, monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä liikunnasta on aina yksilöllä itsellään. Lasten osalta tämä vastuu on vanhemmilla, joiden roolia ala tukee vastuullisella markkinoinnilla.
Alan yhteisissä ohjeissa korostetaan erityisesti lapsiin suuntautuvan mainonnan vastuullisuutta, mutta ne koskevat samalla kaikkea virvoitusjuomien kaupallista viestintää. Koulujen juoma-automaattien valikoiman tasapainoisuuteen ja asianmukaisiin pakkauskokoihin kiinnitetään erityistä huomiota. Kevytjuomat ja kivennäisvedet ovat oleellinen osa automaattien valikoimaa. Kuluttajaa ohjataan tekemään hyvinvointia edistäviä valintoja tarjoamalla juomapakkausten sisältömerkinnöissä monipuolisesti tietoa juomien ominaisuuksista.