Oluen ravintolamyynti Euroopassa sakkaa edelleen
17.01.2025
The Brewers of Europe julkaisi loppuvuodesta vuoden 2023 Euroopan oluttilastot. Vuosittain julkaistavat tiedot kertovat monesta eri näkökulmasta, miten alalla menee. Euroopan laajuisesti panimoalaan vaikuttavat edelleen koronapandemian jälkiseuraukset ja erityisesti vaikutukset näkyvät anniskelualalla eli baareissa, ravintoloissa ja pubeissa.
Vuosina 2019–2020 oluen myynti Euroopan unionissa laski 320 miljoonasta hehtolitrasta 298 miljoonaan, mikä johtui pitkälti ravintoloiden sulkemisista. Ala alkoi toipua hiljalleen vuonna 2022, mutta uudet haasteet käänsivät suunnan jälleen laskuun 2023.
Korkea inflaatio, kohonneet tuotantokustannukset, raaka-aineiden, energian ja logistiikan hintojen nousu, yhdistettynä kuluttajien alentuneeseen ostovoimaan ja muuttuviin kulutustrendeihin, ovat aiheuttaneet tuotannon vähenemisen.
Oluen tuotanto Euroopan unionissa saavutti 346 miljoonaa hehtolitraa vuonna 2023, mikä oli yli 3 % vähemmän kuin vuonna 2022. Suomessa sekä oluen myynti että tuotanto ovat laskeneet jo pidempään ja pudotus on suurempaa kuin yleisesti Euroopassa.
Monissa Euroopan maissa ravintoloiden merkitys oluen myynnissä on suurempi kuin meillä Suomessa. Suomessa myydään ravintoloissa vain 13 prosenttia oluesta, kun taas Irlannissa oluen ravintolamyynnin osuus on jopa 64 prosenttia ja Espanjassa 61 prosenttia. Monissa maissa kulutus ravintoloissa ei ole vieläkään palannut koronapandemiaa edeltävälle tasolle. Siinä missä baarit, ravintolat, kahvilat ja ravintolat edustivat ennen kolmannesta EU:n olutmarkkinoista, nyt ne ovat reilun neljänneksen.
Kuluttajatrendeistä hyvinvointiin panostaminen jatkuu edelleen. Olutalalla tämä on näkynyt erityisesti alkoholittomien oluiden kasvavana trendinä. Suomessakin alkoholittomien oluiden valikoima on viime vuosina kasvanut.
Panimoiden lisääntyminen on yksi niistä hyvistä trendeistä, joka jatkuu edelleen. EU:ssa toimi vuoden 2023 loppuun mennessä arviolta 9 723 panimoa. Lisäystä oli 40 edellisestä vuodesta, mutta kasvu on kaukana viime vuosikymmenen vauhdista, kun EU:ssa syntyi tuhat uutta panimoa joka vuosi. Myös Suomessa uusia panimoita syntyy edelleen, mutta ei samaan tahtiin kuin huippuvuosina.
Haastavienkin aikojen keskellä olisi hyvä muistaa, että Euroopan olutteollisuus on taloudellisesti merkittävä verotuottojen ja työpaikkojen luojana, sillä ala tuo 40 miljardia euroa verotuottoja Euroopassa. Alalla on myös suuri kulttuurillinen merkitys. Olut on osa Euroopan historiaa ja tulevaisuutta.