Oluen myynnin lasku tasaantui – olutmyynti laskenut 10 vuodessa 15 %
20.04.2023
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti kasvoi 5,9 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia tammi-maaliskuussa 2023. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä 180,4 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa on huomioitava, että ravintoloissa oli vielä rajoituksia tammi-helmikuussa 2022.
Panimoliiton jäsenyritykset myivät tammi-maaliskuussa 2023 olutta 72,0 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti pysyi samalla tasolla, laskua vain 0,1 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 11,4 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 1,4 miljoonaa litraa eli 13,9 prosenttia. Siidereitä myytiin 4,1 miljoonaa litraa ja myynti laski 0,1 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia.
Virvoitusjuomien myynti kasvoi 4,9 miljoonaa litraa eli 7,3 prosenttia. Juomia myytiin 71,8 miljoonaa litraa. Kivennäisvesiä myytiin 21,1 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti laski 0,2 miljoonaa litraa eli 0,8 prosenttia.
Oluen myynnin lasku tasaantui, mutta 10 vuodessa oluen markkinasta on kadonnut jo lähes 65 miljoonaa litraa eli yli 15 prosenttia markkinasta. THL:n tilastoraportin mukaan olutta tuotiin matkustajatuontina tai ostettiin ulkomailta verkkokaupoista viime vuonna yhteensä 28,7 miljoonaa litraa.
Kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti ja verkko-ostot ulkomailta olivat viime vuonna yhteensä 59,8 miljoonaa litraa. Samaan aikaan Suomen ravintoloissa myytiin alkoholijuomia 67,1 miljoonaa litraa. Ravintolamyynti on enää vain hieman suurempaa kuin tilastoimaton myynti. Olut on tärkeä tuote ravintoloille, jopa 69 prosenttia anniskellusta alkoholista oli viime vuonna olutta.
”Matkustajatuonti kasvaa rajusti korona-ajan jälkeen ja mahdolliset veronkorotukset kiihdyttäisivät matkustajatuontia ja verkko-ostoja entisestään. Meillä on 19-kertainen olutvero Saksaan nähden ja sitä eroa tulisi kaventaa, eikä enää kasvattaa. Suomelta jää matkustajatuonnin ja verkko-ostojen vuoksi saamatta verotuloja yli 240 miljoonaa euroa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
KOTIMAANMYYNTI 1.1.-31.3.2023
Juoma | 2023 | 2022 | Muutos | Muutos |
milj. l. | milj. l. | milj.l. | % | |
Olut | 72,0 | 72,0 | 0,0 | -0,1 |
Siideri | 4,1 | 4,3 | -0,1 | -3,4 |
Long drinkit* | 11,4 | 10,0 | 1,4 | 13,9 |
Virvoitusjuomat | 71,8 | 66,9 | 4,9 | 7,3 |
Kivennäisvedet | 21,1 | 21,3 | -0,2 | -0,8 |
Kokonaismyynti | 180,4 | 174,5 | 5,9 | 3,4 |
*Sisältää lonkeron ja muut miedot alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.