Kuluttajan ei tarvitse arvailla kotimaassa valmistetun juoman sisältöä

9.02.2021

Tiedätkö, mitä saat sisääsi, kun juot alkoholia sisältävää olutta, siideriä tai lonkeroa? Sehän selviää, kun tarkistat pullon etiketistä. Näin Suomessa, mutta kotimaassa toimiva panimoteollisuus onkin edelläkävijä.

Alkoholijuoman valmistajan ei alkoholi- eikä elintarvikelainsäädännön mukaan ole tällä hetkellä pakko merkitä etikettiin juoman valmistukseen käytettyjä ainesosia eikä juoman kalorimäärää. Merkintä täytyy tehdä vain, jos etiketissä on esitetty ravitsemusväite, esimerkiksi ”kevyt” tai ”gluteiiniton” Sen sijaan pullon kyljestä on tarvittaessa löydyttävä jopa käyttöohje ja sekin tarkoin määritellyllä kirjasinkoolla.

On myös varsin nurinkurista, että esimerkiksi alkoholittomassa viinipullossa pitää olla tuotetiedot, aivan kuten elintarvikkeissa. Mutta kun saman tuottajan vastaava viini sisältää alkoholia, tietoja lisätyistä lisäaineista ei enää pullosta löydy.

Panimoliiton jäsenyritysten valmistamien oluiden etiketeistä löytyy ainesosaluettelo ja tietoa energiamäärästä. Brewers of Europen jäsenet ovat #ProudToMeClear-hengessä sitoutuneet noudattamaan Panimoliiton jäsenyritysten esimerkkiä.

Panimoliiton jäsenyrityksille ainesosien ja juoman ravintosisällön merkitseminen on jo rutiinia. Liiton suosituksesta juomapullon etiketistä on löytynyt ainesosaluettelo vuodesta 2005 sekä vuodesta 2008 lähtien tieto, paljonko juoma sisältää energiaa.

Aikaansa edellä ollut Panimoliitto on ehdottanut samaa käytäntöä muillekin juomien valmistajille. Esimerkiksi Eurooppalaisen Panimoliiton eli The Brewers of Europen jäsenet ovatkin sitoutuneet noudattamaan Panimoliiton esimerkkiä ja allekirjoittaneet Memorandum of Understanding -sitoumuksen. Sen mukaan ensi vuonna vähintään 90 prosentissa etiketeistä löytyy ainesosaluettelo, ja 70 prosentista tieto energiamäärästä.

EU haastaa juomateollisuuden lisäämään etiketteihin lisää tietoa

Ilman etiketissä olevia tietoja juoman sisältämistä ainesosista kuluttajan hankala tehdä ostopäätöstään. Ravintoarvotiedot, kuten tuotteen kalorimäärä, auttavat puolestaan ruokavalion tarkkailussa.

Kuluttajien tiedonjanoon on myös EU:n vastattava. Esimerkiksi Pellolta pöytään -strategia tai Syövänvastainen toimintaohjelma haastaa kaikkia elintarviketoimijoita laajentamaan sitä, mitä kaikkea tietoja tarvitsee mainita etiketeissä.

Myös CAP-uudistuksen valmistelussa mukana olevan markkinajärjestelyasetuksen (2013/1308) muutokset tuovat lähiaikoina vaatimuksen alkoholijuomien etiketteihin lisättävästä energiasisältömerkinnästä.

Mutta etiketissä ei ole ilmoitettava koko ainesosaluettelo paitsi allergiaa ja intoleranssia aiheuttavat aineet, jotka pitää jo tänä päivänä ilmoittaa pullon kyljessä. Muut tiedot on kuluttajan itsensä kaivettava netistä.