Alkoholin kotiinkuljetuksissa tulee olla samat pelisäännöt kaikille

8.07.2024

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Päivittäistavarakauppa kannattavat hallituksen esitystä alkoholijuomien verkkokaupasta ja kotiinkuljetuksesta. Liitot esittävät kuitenkin huolensa alkoholijuomien kotiinkuljetuksen tasavertaisuudesta kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden kesken.

Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle hallituksen esityksen alkoholin kotiinkuljetuksesta. Esityksen tavoitteena on mahdollistaa alkoholin verkkokauppa Alkolle ja muille kotimaisille vähittäismyyntiluvan haltijoille, kuten panimoille, ravintoloille ja kaupoille, kuitenkin ikärajavalvonta turvaten.

– Hienoa, että alkoholin kotiinkuljetus tullaan sallimaan ja toimituksissa vaaditaan vastuullisuutta. Kilpailutilanne on silti jatkossakin epäreilu kotimaiselle juoma-alalle, ellei ulkomaisilla toimijoilla ole samoja vaatimuksia kuin kotimaisilla toimijoilla. Tähän asti ulkomailta on ollut helppo tilata kotiovelle, vaikka koko lavallinen olutta, eikä vastaanottajan kuntoa tai ikää ole välttämättä tarkastettu, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Katriina Jaakkola sanoo.

Liitot painottavat, että kaikissa alkoholikuljetuksissa tulisi varmistaa, että verot on maksettu tai tulevat maksetuiksi. Verojen keräämisen myös ulkomaisilta yrityksiltä tulee olla tehokasta, eikä perustua vain satunnaisiin tarkastuksiin. Ulkomailta tilaaminen tulee edulliseksi ja valtiolta jää verotuloja saamatta, ellei valvonta toimi.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön vähittäismyyntiluvan ja anniskelumyyntiluvan lisäksi uusi alkoholijuomien toimituslupa. Juomien luovuttaminen olisi sallittua vain kello 9–21 kuten ulosmyynti nykyisinkin. Lisäksi alkoholijuoman ostaja ja vastaanottaja olisivat velvollisia todistamaan ikänsä joka kerta alkoholia ostaessaan ja vastaanottaessaan.

– Suomessa toimivilla kaupoilla on vankka kokemus vastuullisesta ikärajavalvonnasta. Kauppa tarkastaa alkoholijuomia ostavan asiakkaan iän aina, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Ikärajavalvontaan on koulutettu noin 300 000 kassatyöntekijää, ja ikärajavalvonnan tasoa seurataan säännöllisesti ostokokeilla. Ikärajavalvonta on kaupalle kunnia-asia ja siksi kauppa mielellään auttaa toimitusluvan haltijoita kehittämään yhtä tehokkaan toimintatavan, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo.

Tuula Loikkanen, toimitusjohtaja, Päivittäistavarakauppa ry, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@pty.fi
Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry, p. 040 197 0762, katriina.jaakkola@panimoliitto.fi