Alkoholia tuo Virosta halvemman hinnan vuoksi yhä useampi ja entistä enemmän

20.08.2019

Alkoholijuomien matkustajatuonti Virosta kasvoi heinäkuussa rajusti, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Litroina mitattuna niin kokonaistuonti kuin tuonti henkeä kohden kasvoi 40 prosenttia. Heidän määränsä, jotka matkustivat Viroon nimenomaan edullisemman alkoholin vuoksi, peräti tuplaantui.

Panimoteollisuuden huoli Viron alkoholiveron laskun vaikutuksista on osoittautunut aiheelliseksi. Kun vero heinäkuun alussa laski 25 prosenttia, matkustajatuonti Suomeen ryöpsähti roimasti.

-Vaikka osasimme ennustaa alkoholin tuonnin lisääntyvän, kasvuluvut yllättävät rajuudellaan. Matkustajista kolme neljästä tuo alkoholia, ja lastit ovat yhä isompia, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Heidän määränsä, jotka ilmoittavat halvemman hinnan matkansa ainoaksi tai merkittäväksi syyksi, on peräti tuplaantunut. Lähes jokainen kertoo tuovansa alkoholia omaan arkikäyttöönsä.

-Viime vuoden heinäkuussa noin joka kymmenes kertoi hinnan vaikuttavan matkustussintoon, nyt jopa joka neljättä motivoi alkoholin halvempi hinta. Tämäkin on hurja muutos.

Tässä tilanteessa alkoholiveroa ei yksinkertaisesti voida korottaa.

-Panimoteollisuus onkin tyytyväinen valtiovarainministeriön ehdotukseen seurata alkoholin matkustajatuonnin kehitystä ja pidättäytyä veronkorotuksista ensi vuodelle. Siitä ei saa budjettineuvotteluissa lipsua, Pakarinen painottaa.

Kaljaralli kiihtyi ja kaljakärryjen lastit suurenivat

Nimitys kaljaralli kuvaa erittäin hyvin Viron-tuontia. Matkustajista 38 prosenttia matkustajista (29 % heinäkuussa 2018) toi olutta. Kaljakärryä on yhä raskaampi vetää, sillä määrällisesti olutta tuotiin 33 prosenttia enemmän.

-Kun viime vuoden heinäkuussa olutta tuoneet matkaseurueet toivat keskimäärin 28 litraa olutta, tämän vuoden heinäkuussa määrä oli kasvanut 32 litraan. Henkeä kohden tuontioluen litramäärä on kasvanut 33 prosenttia, Pakarinen kertoo.

Myös muita panimojuomia kuljettaa yhä useampi: siideriä toi 25 prosenttia (17 %) ja long drink -juomia 29 prosenttia (20 %).  Siiderin tuontimäärä kasvoi 13 litrasta 14 litraan ja long drink -juomien tuontimäärä 18 litrasta 20 litraan. Vain väkevien alkoholijuomien niin tuojien kuin litrojen määrä laski hieman heinäkuussa.

Kaikkiaan alkoholijuomia tuotiin heinäkuussa 4,7 miljoonaa litraa, mikä on 1,4 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna tuontimäärä oli 364 000 litraa, mikä oli noin 19 prosenttia enemmän kuin heinäkuussa 2018.

Yli 100 litraa tuoneiden suurtuojien määrä ei kasvanut, mutta 20-100 litraa tuoneiden matkustajien osuus tuoduista alkoholijuomista kasvoi 44 prosentista 51 prosenttiin.

Tulokset selviävät Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n tutkimuksesta, jossa haastateltiin Viron ja Suomen välisillä laivoilla matkustavia suomalaisia. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton lisäksi tutkimuksen on tilannut Palvelualojen ammattiliitto PAM, Päivittäistavarakauppa ry PTY, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ja Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK.