Suomen Paras Olut 2024 on vaasalainen Bock’s Doppelbock, Bock’s Corner Brewery

15.08.2024

Suomen Paras Olut 2024 -kilpailun voiton vei tänä vuonna Vaasasta kotoisin olevan Bock´s Corner Breweryn tuhti Bock’s Doppelbock. Olut vakuutti sekä suomalaiset että kansainväliset tuomarit kilpailun finaalissa.

Kilpailuun ilmoitetusta 50 panimon 443 oluesta valittiin yli viisikymmenpäisen tuomariston arvioimana kilpasarjojen voittajat ja näistä kansainvälisen finaalituomariston avulla Suomen Paras Olut 2024. Lisäksi kilpailun pääyhteiskumppani Viking Malt palkitsi erikseen sarjojen tumma- ja keskitumma ale sekä stout ja portteri -sarjojen sijoitukset. Kisassa paras gluteeniton olut sai kunniamaininnan.

Tänä vuonna kilpailusarjoja oli 15, ja osallistujamäärältään suurimmat kilpailusarjat ovat vaalea lager -ja IPA-sarjat, hyvänä kolmosena hapanolut-sarja.

Suomen Paras Olut 2024 voittajapanimo, vaasalainen Bock’s Corner Brewery on perustettu vuonna 2015 ja tunnelmallisen panimorakennuksen sisällä on myös oma panimoravintola ja -terassi. Tänä vuonna koko kisan voittanut Bock’s Doppelbock on saanut useana vuotena, mm. 2018 ja 2022 Suomen Paras Olut -kisan sarjavoiton. Finaalituomaristo luonnehti voittajaolutta seuraavasti: “Erittäin vivahteikkaan aromikas olut, jossa aavistus  sekä suklaata, kahvia, lakritsia ja paahdettua mallasta. Maku on moniulotteinen, mutta erinomaisella juotavuudella ja tasapainolla.”

Kilpailun sarjavoittajina on Bock’s Corner Brewery lisäksi panimoita ympäri maata: Olarin Panimo ja Masis Brewery Espoosta, Kråkö Bryggeri Porvoosta, Panimoyhtiö TuJu Lappeenrannasta, Olutmylly Forssasta, Maku Brewing Tuusulasta, Mathildedalin Kyläpanimo, RPS Brewing Kuopiosta, Mallassepät Naantalista,, Fiskarsin Panimo, Pramia Ilvesjoelta ja Hailuodon Panimo.

Paras gluteeniton olut on tänä vuonna Kråkö Bryggeri Alpha Lager, joka sai eniten pisteitä niiden oluiden joukosta, jotka panimot ovat ilmoittaneet glueenittomiksi kilpailussa.

Suomen Paras Olut -kilpailussa pyritään objektiivisuuteen: ”Kilpailussa kaikki oluet ovat samalla viivalla, koska ne arvioidaan sokkona. Emme julkaise osallistuvien panimoiden nimiä kisassa, ettei tuomareillamme ole ennakko-oletuksia kilpailuoluista. Näin vain oluen maku ratkaisee”, kertoo kilpailujohtaja, Olutliiton Anikó Lehtinen. ”Kilpailun tavoitteena on ohjata kuluttajia valitsemaan ja maistamaan erilaisia oluita, parantaa suomalaisen oluen asemaa ja antaa panimoille mahdollisuuden esitellä oluitaan suurelle yleisölle.”

Suomen Paras Olut -kilpailu pidettiin Perho Liiketalousopiston tiloissa kesäkuun alussa. Päätuomarina toimi kokenut oluttoimittaja ja -tuomari Jussi Rokka ja kisamestarina pitkän linjan ravintola-ammattilainen Veera Savolainen.

Kilpailun tuomarit edustavat laajasti suomalaista olutmakua: mukana on niin harrastajia, ravintola- ja kaupan alaa, olutmediaa kuin harrastustaan aloittelevia oluenystäviä. Tuomariksi haetaan ja jokaisen täytyy suorittaa tuomarikoulutus ennen kisaa.

Finaalituomariston puheenjohtajana toimi European Beer Consumers’ Unionin puheenjohtaja André Brunnsberg, ja sen jäseninä Viking Maltin panimomestari Raimo Koljonen, olutasiantuntija Milja Seppälä, olutkirjoittaja Jouni Koskinen, olutsommelier Maria Markus, Olutliiton hallituksen jäsen, BJCP-tuomari Johanna Siik, toimittaja Mariaana Nelimarkka, Perhon Panimon panimomestari Juha Sinisalo sekä kansainväliset tuomarit olutsommerier Ursula Huber, Itävallan paras olut -kisan järjestäjä Jörg Prähauser, oluttuomarit Martin Lovschall sekä Giuseppe Lio. He arvioivat kaikki 15 sarjavoittajaa ja valitsivat niistä Suomen Paras Olut 2024 -kilpailun voittajan.

“Tuomaristo hoiti työnsä aikaisempien vuosien tapaan huolella ja asiallisen ammattitaitoisesti. Kilpailun oluitten tasokkuudesta kertoo se, että sarjojen parhaita valittaessa tuomaripöydissä käytiin hyvinkin perusteellisia keskusteluja. Kova taso teki finaalituomaristonkin tehtävästä vaativan: sarjavoittajien vahvuuksia saatiin pähkäillä useammasta näkökulmasta ennen kuin vuoden 2024 Suomen Paras Olut oli selvillä”, kommentoi päätuomari Jussi Rokka kilpailun kulkua.

Suomen Paras Olut on ainoa pelkästään suomalaisia oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena sekä isot että pienet panimot. Se on avoin kaikille Suomessa valmistetuille, säännöllisessä myynnissä oleville oluille.

Suomen Paras Olut -kilpailua järjestää Suomalainen Olut ry, jonka jäseniä ovat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Pienpanimoliitto. Kilpailun käytännön järjestelyistä vastaa Olutliitto.

Kisan pääkumppani on Viking Malt, yhteistyössä Caldec Nordic Brew, Rastal, Suuret Oluet Pienet Panimot, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Pienpanimoliitto ja Perho Liiketalousoppilaitos. Mediakumppanina toimii Olutposti. Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi Olutliiton kattojärjestön eli Euroopan Oluenkuluttajien liiton – European Beer Consumers’ Unionin (EBCU) hyväksymistä kilpailuista.

Lisötietoja ja kuvapyynnöt:
Anikó Lehtinen / Olutliitto 0407381670
info@suomenparasolut.fi
www.suomenparasolut.fi

Suomen Paras Olut 2024 voittajat sarjoittain tuomariston kommenttien kera:

Suomen Paras Olut 2024:

Bock’s Doppelbock, Bock’s Corner Brewery

Finaalituomaristo: ”Erittäin vivahteikkaan aromikas olut, jossa aavistus  sekä suklaata, kahvia, lakritsia ja paahdettua mallasta. Maku on moniulotteinen, mutta erinomaisella juotavuudella ja tasapainolla.”

1. Alkoholiton tai vähäalkoholinen olut / Non-alcoholic or Low-alcoholic Beer
Mylläri Low Alc 2-Tie, 2.8 %
OlutMylly
“Kukkainen, raikas ja rapsakka tuoksu. Humalat maistuivat hyvin, kuiva ja lempeä jälkimaku. Hyvä palautumisjuoma, tasapainoinen veto-olut.”

2. Kevyesti humaloitu vaalea lager / Lightly Hopped Pale Lager
Alppilaakso Helles Lager, 5.1 %
Maku Brewing
“Tasapainoinen, hyvä tyylinsä edustaja, raikas janonsammuttaja.”

3. Pils tai muu vahvasti humaloitu lager / Pils or Other Hoppy Lagers
Pils My Centennial, 5.0 %
Masis Brewery
“Kukkainen, miellyttävä tuoksu, kevyesti esterinen, mukavasti juotava. Humalainen jälkimaku viipyy kohtuudella. Napakka katkero viimeistelee paketin.”

4. Muu vaalea lager / Other Pale Lager
Alpha Lager, 5.5 %
Kråkö Bryggeri
“Kaunis tyylinmukainen väri ja makuprofiili. Raikas ja tasapainoinen aromi. Kuiva, säilyttää juotavuutensa vielä lämmetessäänkin.”

5. Tumma tai värillinen  lager / Dark or Coloured Lager
Bock’s Doppelbock, 7.5 %
Bock’s Corner Brewery
“Kuivan maltainen, tasapainoinen doppelbock hienolla pehmeällä jälkimaulla. Pyöreä ja pehmeä runko tuo lisää juotavuutta vahvaan olueen.”

6. Vaalea tai keskitumma ale / Pale or Amber Ale
Fleimarit American Amber Ale,5.2 %
Hailuodon Panimo
“Tasapainoinen, puhdas ja kaunis amerikkalainen amber, jossa taitavasti tehty katkerointi pelaa hyvin rungon kanssa.”

7. APA tai Sessio IPA / APA or Session IPA
Karibian pilates, 3.5 %
Panimoyhtiö TuJu
“Erinomaisen hyvin tehty sessio IPA. Raikkaan greippinen, puhdas, tasapainoinen ja ennen kaikkea juotava.”

8. Samea IPA / Hazy IPA
Endless Fade, 7.1 %
Olarin Panimo
“Aromiprofiilissa trooppista hedelmää, häivähdys sitruunaa. Makuprofiilin vahvuus on sen monikerroksellisuus lämmetessään. Tyylinmukainen, helposti juotava olut, jossa riittää ajateltavaa.”

9. IPA
Teijo 6.9%
Mathildedalin Kyläpanimo
“Houkuttelevan värinen American IPA, jonka aromissa voi löytää sekä perinteisiä amerikkalaisia humalalajikkeita että hyvää maltaisuutta. Runko on miellyttävän tasapainoinen ja sitä seuraa pitkä mieluinen katkeruus.”

10. Vehnäolut / Wheat Beer
Dandelion Dreams Witbier, 4.9 %
RPS Brewing
”Pirtsakka vehnäolut, joka edustaa hyvin witbier-tyyliä. Hyvin tasapainoinen olut, jossa palapelin palaset ovat loksahtaneet kohdilleen liki täydellisesti.”

11. Stout tai portteri / Stout or Porter
Hazelnut Imperial Stout, 12.0 %
Mallassepät
“Paksu, tuhti, ylitsevuotavainen aromipesä. Tuoksu monikerroksinen: tummaa toffeeta, kookosta ja vaniljaa, suklainen, nestemäinen kakku. Öljyinen suutuntuma. Hyvin saatu alkoholiprosentit piiloon.”

12. Hapanolut, maustamaton tai maustettu / Sour Beer, unspiced or spiced
Rasps and Kittens, 3.7 %
Olarin Panimo
“Aito vadelma ja hyvä happamuus. Loistava esimerkki tästä tyylistä.”

13. Maustettu olut / Spiced Beer
Kaksi Kotia Vailla Humalaa, 5.5 %
Fiskarsin Panimo
“Hieno, yrttinen tuoksu, hieman parfyymiakin. Maku happoinen, vähän suolainen, supistelevakin. Hieno esimerkki gruitista.”

14. Kypsytetty olut / Aged Beer
DBA Dibs on the Cacao Nibs, 11.0 %
Olarin Panimo
“Tynnyrikypsytys tulee tyylikkäästi esiin, kaunis vaahto, siirappinen, hyvä viskositeetti.”

15. Muut oluet / Other Beers
Pramia Sahti, 6.0 %
Pramia
“Tyylipuhdas perinteisiä tapoja kunnioittava lajinsa edustaja. Paksu maltainen runko katajaisella tuulahduksella.”

Paras gluteeniton olut, kunniamaininta:

Kråkö Bryggeri Alpha Lager 5.5%