Hallitusneuvotteluissa ei voi ohittaa Viron dramaattista alkoholiveron alennusta

27.05.2019

Viron keväällä valittu hallitus julkisti tänään hallitusohjelmansa, jonka mukaan se laskee jo 1. heinäkuuta niin mietojen kuin väkevienkin alkoholien veroa peräti 25 prosenttia. Tämä ennakoi matkustajatuonnin kiihtymistä, minkä pysäyttämiseksi ratkaisun avaimet ovat hallitusneuvottelijoilla.

Jos Suomi haluaa verotuottonsa pysyvän kotimaassa, Suomen hallitusneuvotteluissa Virossa päätettyä veronalennusta ei voi ohittaa. Viisiprosenttisen puolen litran olutpullon hinta laskee 13 senttiä, 40-prosenttisen puolen litran viinapullo halpenee 1,50 euroa.

-Viron ratkaisu alentaa oluen verotusta näin dramaattisesti on viesti, joka on huomioitava hallitusneuvotteluissa Säätytalolla, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Verotuottojen lisäksi panimoala on merkittävä työllistäjä: teollisuudessa, logistiikassa ja ravintola-alalla työskentelee noin 26 000 henkeä.

-Nyt pitää olla rohkeutta ja järkeä puolustaa suomalaista elinkeinoa pellolta teollisuuteen. Maltillisella oluen verotuksella takaamme, että historiallinen elinkeino säilyy Suomessa jatkossakin. Tämä takaa samalla työpaikat ja verotulot nimenomaan Suomeen, ei lahden taakse, Pakarinen muistuttaa.

Kaljarallin kiihtyminen voidaan pysäyttää vain olutveroa korottamatta

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAKin viime viikolla julkaiseman selvityksen viesti on selkeä: Oluen matkustajatuonti Virosta kääntyi kasvuun Suomen nostettua olutveroaan alkuvuonna. Tämä näkyy välittömästi tuontitilastoissa: tammi-huhtikuussa oluen tuonti Virosta kääntyi pitkästä aikaa kasvuun. Esimerkiksi olutta tuotiin jopa 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavana ajanjaksona.

-Tämä trendi on pysäytettävä ja sen osalta avaimet ovat hallitusneuvottelijoilla. Veroja ei voida oluen osalta korottaa, jos haluamme hillitä tuonnin voimakkaampaa kasvua, Pakarinen sanoo.

Sen lisäksi, että kaljaralli merkitsee verotulojen menetystä ja työllisyyden rapautumista, matkustajatuonnin kasvu paljastuu Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n tänään julkaisemasta raportista. Vaikka alkoholinkulutus kasvoi viime vuonna vain hitusen verrattuna edellisvuoteen, kasvu selittyy lähes kokonaan matkustajatuonnilla.

-Suomalaisten kulutustottumukset ovat selkeästi järkevöityneet, mikä olisi hyvä myös THL:n myöntää. Hienoinen, 0,4 prosentin kulutuksen kasvu ei selity viime vuonna muuttuneesta alkoholilaista, vaan matkustajatuonnista. Kulutuspiikistä pelottelu oli täysin turhaa, Pakarinen toteaa.

Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

riikka.pakarinen@panimoliitto.fi, p. 040 5800 833