Vastuullisuus
Vastuullisesti arjessa ja juhlassa, edistäen suomalaista juomakulttuuria
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuudella on merkittävä rooli suomalaisen hyvinvoinnin ja juomakulttuurin edistäjänä. Jäsenyrityksemme kantavat yhteiskuntavastuun niin sosiaalisten kysymysten kohdalla kuin ympäristöasioissakin. Koko ala on sitoutunut tiiviisti kestävän kehityksen periaatteisiin ja vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin.
Maailman vastuullisin juoma-ala
Tavoitteemme on toteuttaa jäsenyrityksiemme kanssa visiomme, että panimoala tunnetaan ja tunnustetaan yhdeksi vastuullisimmista sekä kestävän kehityksen periaatteita vaalivaksi alaksi Suomessa ja koko maailmassa.
Suhtaudumme vakavasti alkoholin väärinkäyttöön ja siitä aiheutuviin ongelmiin. Alamme pyrkii edistämään kohtuukäyttöä valistuksella, tutkimuksella, tuotekehityksellä ja tiedottamisella. Osallistumme myös virvoitusjuoma-alan vastuullisuuskysymyksiin, kuten esimerkiksi energiajuomiin liittyviin terveellisyys- ja ikärajakeskusteluihin.
Kohtuullisesti.fi
Olemme koonneet tietoa vastuullisesta alkoholijuomien nauttimisesta ja kohtuullisuudesta sivustolle Kohtuullisesti.fi. Tunnetko annoskoot ja kohtuukäytön rajat arjessa ja juhlassa? Sivusto kokoaa yhteen tietoa myös alkoholin haittavaikutuksista ja keinoista tunnistaa oma tai läheisen ongelmakäyttö.
Juomien mainonta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet vastuulliseen tuotteiden mainontaan ja markkinointiin, joita määrittelevät mm. Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n elintarvikkeiden ja virvoitusjuomien vastuullista kaupallista viestintää koskevat ohjeet.
Liiton jäsenyritykset ovat laatineet lakia tiukemmat panimoalan alkoholijuomien vastuullisen markkinoinnin ohjeet. Virvoitusjuomien vastuullisessa mainonnassa noudatetaan yhteistä linjaa Euroopan virvoitusjuomajärjestö Unesdan kanssa.

Virvoitusjuomien mainonta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet virvoitusjuomien vastuullisen mainonnan ja markkinoinnin sääntöihin.
Ensisijainen vastuu terveistä elämäntavoista, monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä liikunnasta on aina yksilöllä itsellään. Lasten osalta tämä vastuu on vanhemmilla, joiden roolia ala tukee vastuullisella markkinoinnilla. Kuluttajaa ohjataan tekemään hyvinvointia edistäviä valintoja tarjoamalla juomapakkausten sisältömerkinnöissä monipuolisesti tietoa juomien ominaisuuksista.
Alan yhteisissä ohjeissa korostetaan erityisesti lapsiin suuntautuvan mainonnan vastuullisuutta.
Olemme sitoutuneet:
Vähentämään sokeria
Koko Euroopan virvoitusjuoma-ala on pitkällä aikavälillä sitoutunut vähentämään sokereita virvoitusjuomissaan auttaakseen kuluttajia hallitsemaan sokereiden saantia virvoitusjuomista. Tukeaksemme terveellisempää ruokavaliota olemme tuoneet markkinoille laajan valikoiman vähäkalorisia juomavaihtoehtoja. Otamme nyt askeleen eteenpäin ja sitoudumme vähentämään sokereiden keskimääräistä pitoisuutta juomissamme vielä 10 prosentilla vuosina 2019−2025.
Kehittämään vastuullisen markkinoinnin ja mainonnan käytäntöjä
Vuodesta 2006 lähtien olemme luvanneet olla mainostamatta virvoitusjuomia alle 12-vuotiaille lapsille televisiossa ja radiossa, painetussa mediassa, verkossa sekä myös sosiaalisessa mediassa ja yrityksen omistamilla verkkosivustoilla.
Vahvistamme edelleen sitoumustamme olla markkinoimatta tai mainostamatta virvoitusjuomia lapsille kaikkialla mediassa. Nostimme alaikärajan 13 vuoteen vuonna 2021.
Parantamaan toimintaamme kouluissa
Teollisuus on aina ottanut vastuunsa kouluissa vakavasti. Jatkamme vastuullista toimintaamme kouluissa seuraavasti:
- Olemme sitoutuneet olemaan myymättä ja mainostamatta virvoitusjuomia peruskoulun ala-asteilla,
- yläasteilla, lukiossa ja ammattioppilaitoksissa olemme luvanneet tarjota vain vähäkalorisia tai kalorittomia virvoitusjuomia ja vesiä,
- olemme sitoutuneet sijoittamaan kouluihin juoma-automaatteja, joissa ei ole brändejä eikä mainoksia.
Energiajuomien markkinointi
- Panimoliiton jäsenet eivät markkinoi energiajuomia alle 15-vuotiaille.
- Panimoliiton jäsenet eivät markkinoi energiajuomia tilaisuuksissa, joissa osallistujista yli 35 % on lapsia.
- Panimoliiton jäsenet eivät ohjaa tuotenäytteitä lapsille tai paikkoihin, joissa on huomattava määrä lapsia, esimerkkeinä koulut ja leikkipuistot.
- Panimoliiton jäsenet eivät myy energiajuomia myyntiautomaateista, jotka sijaitsevat peruskouluissa.
- Panimoliiton jäsenet tukevat kohtuullista käyttöä myös energiajuomien osalta.
- Panimoliiton jäsenet sitoutuvat jakamaan tietoa energiajuomien käytöstä ja tuotesisällöistä viestintäkanavissaan.