Virvoitusjuomavalmistajat vähentävät sokeria juomissaan

26.11.2021

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet vähentämään sokeria 10 prosenttia valmistamissaan virvoitusjuomissa vuoteen 2025 mennessä. Päätös on osa laajempaa eurooppalaista sitoumusta, johon merkittävä osa Euroopan alkoholittomien juomien valmistajista on sitoutunut.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat mukana virvoitusjuomien kattojärjestön Unesdan tavoitteessa vähentää sokeria juomissa 10 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Unesda edustaa Euroopan virvoitusjuomateollisuutta ja sen jäseninä ovat suurimmat virvoitusjuomavalmistajat sekä kansalliset alan liitot. Panimoliiton jäsenyritykset ovat saavuttaneet myös Unesdan aiemman sitoumuksen vähentää sokeria virvoitusjuomissa 10 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2019.

THL:n Finravinto 2017 -tutkimuksen mukaan naisten sokerinsaannista vain 3 prosenttia tulee virvoitusjuomista ja miesten 6 prosenttia. Suomalaiset juovat virvoitusjuomia noin 55 litraa henkilöä kohden vuodessa. Määrä on alle eurooppalaisen keskitason.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten valmistamista virvoitusjuomista jo lähes puolet (47 %) myydään sokerittomina tai vähäsokerisina light-juomina. Jäsenyritysten osuus Suomen virvoitusjuomamarkkinasta on arviolta noin 85 prosenttia.

”Kuluttajat haluavat nauttia juomansa vähäkalorisempana ja näiden juomien myynti onkin kasvanut voimakkaasti aivan viime vuosina. Panimot ovat tuoneet markkinoille runsaasti uusia vähäsokerisia virvoitusjuomia ja makuvesiä”, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoo.

Osana sokerin vähentämistä virvoitusjuomista ala on sitoutunut tarjoamaan yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten virvoitusjuoma-automaateissa pääosin sokerittomia juomia ja vesiä. Alakouluissa automaatteja ei ole käytössä lainkaan.

Virvoitusjuomia ei markkinoida alle 13-vuotiaille

Sokerien vähentämisen lisäksi yritykset ovat sitoutuneet Unesdan vastuullisen markkinoinnin periaatteisiin, joiden mukaan virvoitusjuomia ei markkinoida medioissa tai tapahtumissa, joissa kohdeyleisöstä yli 30 prosenttia on alle 13-vuotiaita lapsia. Sitoumus kattaa kaikki markkinointikanavat kuten printtimedian, ulkomainonnan, television ja radion sekä elokuvat, yritysten ylläpitämät nettisivut, sosiaalisen median, interaktiiviset pelit ja mobiilimarkkinoinnin. Samaa periaatetta noudatetaan myös sponsoroinnissa sekä vaikuttajayhteistyössä.

Ensimmäinen Euroopan kattava virvoitusjuoma-alan sitoumus markkinoinnin itsesääntelystä tehtiin vuonna 2006. Sen jälkeen sääntelyn piirissä olevia medioita on lisätty pariin otteeseen. Tänä vuonna ikäraja nostettiin 13 vuoteen sekä alle 13-vuotiaiden osuutta yleisöstä pienennettiin 35 prosentista 30 prosenttiin.

”Ala kehittää aktiivisesti virvoitusjuomien markkinoinnin itsesääntelyä. Sääntely toimii hyvin, eikä markkinointia rajoittavalle lainsäädännölle ole tarvetta”, Loikkanen sanoo.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.