Suomen Paras Olut 2023 valitaan kesäkuussa

14.03.2023

Suomen Paras Olut -kilpailu on käynnistynyt tuomarihaulla ja oluiden ilmoittamisella. Kyseessä on ainoa pelkästään suomalaisia oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena sekä isot että pienet panimot. Suomen Paras Olut -kilpailun tavoite on nostaa suomalaisten oluiden arvostusta sekä tehdä oluita että niiden valmistajia tunnetuiksi. Tänä vuonna kilpailu käydään 10.-11.6.2023.

Suomen Paras Olut -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011. Yli kymmenessä vuodessa kisasta on kasvanut merkittävin vuosittain järjestettävä suomalaisten oluiden kilpailu. Viime vuonna mukana oli yli 400 erilaista olutta 50 panimolta. Oluet tuomaroidaan omissa sarjoissaan sokkona, jolloin maku on ainoa mikä ratkaisee.

Kisan on järjestänyt sen perustamisesta lähtien Suomalainen Olut ry, jonka jäseniä ovat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ja Pienpanimoliitto. Tänäkin vuonna käytännön järjestelyistä vastaa olutseuroja, oluenharrastajia ja -kuluttajia edustava Olutliitto. Kilpailulla on tarkoitus tehdä tunnetuksi Suomen monipuolista olut- ja panimokulttuuria ja sen merkitys onkin kasvanut sekä kuluttajille että panimoille.

Suomen Paras Olut -kilpailun vuonna 2023 voittaneen Takatalo&Tompurin Kaski Savubock -oluen panija ja panimoyrittäjä Mikko Suur-Uski arvottaa kilpailun voiton korkealle. – Meille voitto tarkoitti sekä panimon tunnettuvuuden kasvamista että parempaa myyntiä. Kaski Savubockin myynti seitsenkertaistui ja myös muut panimomme oluet kiinnostivat kuluttajia. Parhaiten tämän näki panimopuodissamme, missä asiakkaat tulivat hakemaan voittajaolutta ja ostivat muutakin samalla. Oli myös ilahduttavaa, miten ihmiset laittoivat meille somessa ja perinteisestikin sähköpostilla kuvia missä he nauttivat voittajaolutta.

Suur-Uski kehottaa panimoita osallistumaan kisaan. -Kisan voitto teki meille mahtavan hypen, en voi sanoa voitosta mitään negatiivista. Pienpanimoilla on tällä hetkellä vaikeaa ja meille kisan voitto toi positiivista tukea, mikä näkyi ihan konkreettisesti myynnissäkin. Oluita on kaupoissa ja ravintoloissa pirusti, kilpailun voitolla pääsee erottautumaan positiivisesti niin panimona kuin oluiden joukostakin. Ei meillä ikinä olisi varaa satsata näkyvyyteen niin paljon kuin saimme kilpailun voiton ansiosta. Ehdottomasti osallistumme tänäkin vuonna!

Suomen Paras Olut -kilpailu on avoin kaikille kotimaisille kaupallisten panimoiden Suomessa valmistetuille oluille, jotka ovat säännöllisessä myynnissä. Kilpailuun voidaan ilmoittaa vähittäismyynnissä oleviin kuluttajapakkauksiin, eli käytännössä pulloihin ja tölkkeihin pakatut oluet. Kilpailusarjoja uudistetaan joka vuosi vastaamaan panimoiden ja kuluttajien tarpeita. Tänä vuonna sarjoja on 15.

– Viime vuonna huomasimme lager-oluiden suosion kasvaneen entisestään, joten nyt sarja on jaettu kahtia, kertoo kilpailun järjestävän Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen. – Lisäksi mukana on viime vuoden tapaan mukaan alkoholittomat ja matala-alkoholiset eli alle 2,8-prosenttiset oluet. Nostamme taas erikoismaininnoin esille gluteenittomat oluet.

Suomen Paras Olut -kilpailu pidetään Perhon Liiketalousopiston tiloissa kesäkuussa. Olutalan ammattilaisista, olutharrastajista ja oluenkuluttajista koostuva raati arvioi kilpailuun lähetetyt oluet sokkomaisteluina kukin sarja kerrallaan. Tuomariksi haetaan ja tuomaristo koulutetaan ennen arviointia. Päätuomarina toimii pitkän linjan oluttoimittaja ja -tuomari Jussi Rokka. Finaalituomaristoon on tulossa tuttuun tapaan myös kansainvälisiä oluttuomareita. Tuomaroinnin jälkeen kerrotaan semifinalistit eli kunkin sarjan kolme parasta tuotetta (ei järjestyksessä).

Suomen Paras Olut -kilpailun lopulliset tulokset julkistetaan syyskuun alussa tilaisuudessa, jossa jokaisen sarjan voittajaolut ja koko kilpailun voittaja esitellään medialle. S-ryhmä toimii yhteistyössä Suomen Paras Olut -kilpailun kanssa ja ottaa myyntiin sarjojen voittajaoluet räätälöidysti tiettyyn myymäläkokoluokkaan oman myymäläverkostonsa kautta.

Suomen Paras Olut -kilpailun pääkumppani on Viking Malt, jolla on kilpailussa kaksi omaa sarjaa, yhteistyössä S-ryhmä, Rastal, Suuret Oluet Pienet Panimot, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Pienpanimoliitto ja Perhon Liiketalousopisto. Mediakumppanina toimii Olutposti.

Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi seitsemästä Olutliiton kattojärjestön eli Euroopan Oluenkuluttajien liiton – European Beer Consumer Unionin (EBCU) hyväksymistä kilpailuista.

Olutliitto kutsuu olutkulttuuria edistävät tahot ja ennen kaikkea kaikki panimot ja tuomarit mukaan toteuttamaan Suomen parasta olutkisaa!

Suomen Paras Olut -kilpailun kulku:

• 13.3.-15.5. panimoiden oluiden ilmoittaminen nettisivujen kautta
  • 1.3.-1.4. tuomarihaku Suomen Paras Olut -nettisivuilla
  • 16.5. pakollinen tuomarikoulutus (etänä)
  • 8.-9.6. oluiden toimitus kilpailuun
  • 10.-11.6. tuomarointi
  • 11.6. finaali
  • 12.6. Finalistien julkistus
  • Syyskuu lopullisten tulosten julkistus ja tapahtuma

Seuraa Suomen Paras Olut-kilpailua somessa:

Instagram @suomenparasolut

Kuvia median käyttöön:https://olutliitto.fi/medialle