Suomen Paras Olut 2023 finalistit ovat tässä!

13.06.2023

Suomen Paras Olut 2023 -kilpailuun ilmoitetusta 53 panimon noin 450 oluesta on yli viisikymmenpäisen tuomariston arvioimana valittu 15 kilpasarjan finalistit, jotka julkaistaan aakkosjärjestyksessä. Kilpasarjojen voittajat, paras gluteeniton olut ja Suomen Paras Olut 2023 julkaistaan 8.9. Suomen Paras Olut -risteilyllä.

Suomen Paras Olut -kilpailu on avoin kaikille kotimaisille kaupallisten panimoiden Suomessa valmistetuille oluille, jotka ovat säännöllisessä kuluttajamyynnissä. Suomen Paras Olut on ainoa pelkästään suomalaisia oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena sekä isot että pienet panimot. Tänä vuonna mukana oli yli 450 erilaista olutta, jotka on kaikki tuomaroitu omissa sarjoissaan sokkona, jolloin maku on ainoa mikä ratkaisee. Kilpailusarjoja on 15, ja näistä eniten osallistujia oli tänä vuonna vaalea lager-, hapanolut- ja IPA-sarjoissa.

Kilpailun tavoitteena on ohjata kuluttajia valitsemaan ja maistamaan erilaisia oluita, parantaa suomalaisen oluen asemaa ja arvostusta sekä antaa kuluttajien löytää eri käyttöyhteyksiä oluelle. Kilpailu tuo esiin suomalaisten oluiden laajan kirjon kaikille oluen ystäville. Panimoille kisa tarjoaa mahdollisuuden esitellä oluitaan suurelle yleisölle. Lisäksi se tukee oluen kuluttajien ja olutseurojen harrastustoimintaa.

Kilpailusarjoja uudistetaan joka vuosi vastaamaan panimoiden ja kuluttajien tarpeita.

“Tänä vuonna jaoimme suositun lager-sarjan, koska lager-oluita on tullut paljon lisää varsinkin pienpanimoilta”, kertoo kilpailun johtaja, Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen. “Lisäksi nostamme taas erikoismainintana esille parhaan gluteenittoman oluen.”

Kilpailun tuomarointi järjestettiin Perho Liiketalousopiston tiloissa kesäkuun alussa. Olutalan ammattilaisista, olutharrastajista ja oluen kuluttajista koostuva raati arvioi kilpailuun lähetetyt oluet sokkomaisteluna kukin sarja kerrallaan. Tuomariksi haettiin aiemmin keväällä avoimella haulla ja tuomaristo koulutettiin ennen arviointia. Päätuomarina toimi kokenut oluttoimittaja ja -tuomari Jussi Rokka ja kisamestarina pitkän linjan ravintola-ammattilainen Veera Savolainen.

Finaalituomariston puheenjohtajana toimi European Beer Consumers’ Unionin puheenjohtaja André Brunnsberg, ja sen jäseninä Viking Maltin panimomestari Raimo Koljonen, Olutliiton varapuheenjohtaja Milja Seppälä, olutkirjoittaja ja BJCP-sertifioitu oluttuomari Jouni Koskinen, Suomen Olutseuran varapuheenjohtaja Johanna Siik, toimittaja Mariaana Nelimarkka sekä kansainväliset tuomarit Thorsten Sander, Artur Napiórkowski, Marek Kamiński ja Michael Schmitt.

Kilpailun sarjavoittajat, paras gluteeniton olut ja Suomen Paras Olut 2023 julkistetaan 8.9. Viking Linen Suomen Paras Olut -risteilyllä. S-ryhmä toimii yhteistyössä Suomen Paras Olut -kilpailun kanssa ja ottaa myyntiin sarjojen voittajaoluet (max. 5,5 %) räätälöidysti oman myymäläverkostonsa kautta.

Suomen Paras Olut -kilpailua järjestää Suomalainen Olut ry, jonka jäseniä ovat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto sekä Pienpanimoliitto. Kilpailun käytännön järjestelyistä vastaa Olutliitto.

Kisan pääkumppani on Viking Malt, joka toimii myös kahden kilpailusarjan, vaaleat ja keskitummat alet ja stoutit ja porterit, sponsorina. Viking Malt palkitsee erikseen sarjojen finalistit.

Lisäksi kilpailun yhteistyössä S-ryhmä, Rastal, Suuret Oluet Pienet Panimot, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Pienpanimoliitto ja Perho Liiketalousoppilaitos. Mediakumppanina toimii Olutposti.

Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi seitsemästä Olutliiton kattojärjestön eli Euroopan oluenkuluttajien liiton – European Beer Consumers’ Unionin (EBCU) hyväksymistä kilpailuista.

Suomen Paras Olut 2023 -kilpailun finalistit AAKKOSJÄRJESTYKSESSÄ:

(Good To Be) On The Radar, 6,9 %, Olarin Panimo
Tuots Lairepmi, 10,0 %, CoolHead Brew
Vanilla Ducks, 5,0 %, ETKO
Vehnä, 4,7 %, Hailuodon Panimo

Oluiden nimet ja alkoholiprosentit ovat panimoiden ilmoittamia.

Varaa paikkasi Suomen Paras Olut -risteilylle:

Lisätietoja:

Olutliitto ry