Suomen Paras Olut 2022 on Takatalo & Tompurin KASKI Savubock

9.09.2022

Suomen Paras Olut 2022 -kilpailun voiton vei tänä vuonna Virolahdella sijaitsevan Takatalo & Tompurin KASKI Savubock 6,5 %. Tämä savuisan täyteläinen olut vakuutti sekä suomalaiset että kansainväliset tuomarit kilpailun finaalissa.

Kilpailuun ilmoitetusta 53:n panimon yli 420 oluesta valittiin viisikymmenpäisen tuomariston arvioimana kilpasarjojen voittajat ja näistä kansainvälisen finaalituomariston avulla Suomen Paras Olut 2022.

Sarjavoittajina mukana on tänä vuonna ovat Takatalo & Tompurin lisäksi panimoita ympäri maata: Maku Brewing Tuusulasta, Etko Brewing ja Stadin Panimo Helsingistä, Olarin Panimo Espoosta, Mallaskosken Panimo Seinäjoelta, Bock´s Corner Brewery Vaasasta, Saimaa Brewing Company Mikkelistä, Panimo Hoppa Kouvolasta, Unison Brewing Joensuusta ja Beer Hunter´s Porista. Erikoismaininnan saa myös eniten pisteitä saanut gluteeniton olut, joka tänä vuonna on Vakka-Suomen Panimon Prykmestar Helles 5,5 %.

Suomen Paras Olut -kilpailussa pyritään objektiivisuuteen: ”Kilpailussa kaikki oluet ovat samalla viivalla, koska ne arvioidaan täysin sokkona”, kertoo kilpailujohtaja, Olutliiton Anikó Lehtinen. ”Emme julkaise osallistuvien panimoiden nimiä kisassa, ettei tuomareillamme ole ennakko-oletuksia kilpailuoluista. Näin vain oluen maku ratkaisee. Tuomarimme edustavat laajasti suomalaista olutmakua: niin harrastajia, ravintola- ja kaupan alaa, olutmediaa sekä harrastustaan aloittelevia oluenystäviä. Tuomariksi haetaan ja jokaisen täytyy suorittaa tuomarikoulutus ennen kisaa.”

Finaalistuomaristo koostui suomalaisista ja kansainvälisistä olutammattilaisista, puheenjohtajanaan oluttoimittaja Mariaana Nelimarkka. He arvioivat kaikki 14 sarjavoittajaa ja valitsivat niistä Suomen Paras Olut 2022 -kilpailun voittajan.

”Muut oluet -sarjassa kilpaillut KASKI Savubock on hitaasti avautuva, tasapainoinen ja moniulotteinen savuolut. Finaalituomaristo lämpeni savubockille vasta useamman maistelun jälkeen, mutta ylistykselle ei ollut tulla loppua, kun tuomaristo sen makuun kerran pääsi”, kertoo Nelimarkka tuomaroinnista.

Suomen Paras Olut on ainoa pelkästään suomalaisia oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena sekä isot että pienet panimot. Se on avoin kaikille Suomessa valmistetuille, säännöllisessä myynnissä oleville oluille. Kilpailun tavoitteena on ohjata kuluttajia valitsemaan ja maistamaan erilaisia oluita, parantaa suomalaisen oluen asemaa ja arvostusta ja antaa panimoille mahdollisuuden esitellä oluitaan suurelle yleisölle.

Kilpailusarjoja on 14. Osallistujamäärältään suurimmat kilpailusarjat ovat vaalea lager, pils ja IPA-sarjat. Kilpailusarjoja uudistetaan joka vuosi vastaamaan panimoiden ja kuluttajien tarpeita. Viime vuonna huomioitiin ensimmäistä kertaa omana sarjanaan alkoholittomat ja vähäalkoholilliset oluet, ja tänä vuonna omaksi sarjakseen nostettiin mehumaiset NEIPA-oluet.

Suomen Paras Olut -kilpailu pidettiin kesäkuun alussa. Päätuomarina toimi oluttoimittaja ja -tuomari Jussi Rokka ja kisamestarina ravintola-ammattilainen Ritu Hurtig.

”Tuomaristo teki työnsä keskittyneesti ja ammattitaitoisesti. Niin usean kisan veteraanit kuin ensikertalaisetkin paneutuivat tehtäväänsä sen vaatimalla asiallisuudella,” Rokka kertoo. ” Sarjojen parhaimmistoja ruodittaessa keskustelut olivat korkeatasoisia ja pöytien puheenjohtajat pitivät hyvin huolen siitä, että jokaisen tuomarin mielipiteet otettiin huomioon kärkioluiden valinnassa. Kilpailun päätuomarina olen hyvin otettu ja kiitollinen jokaisen tuomarin osoittamasta ammattitaitoisesta asenteesta tuomarointiin!”

Kilpailun voittajat julkistettiin Ravintola Perhossa 8. syyskuuta ja sarjavoittajat (max. 5,5 %) ovat kootusti saatavilla S-ryhmän tietyissä pisteissä ympäri Suomen.

Suomen Paras Olut -kilpailua järjestää Suomalainen Olut ry, jonka jäseniä ovat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto sekä Pienpanimoliitto. Kilpailun käytännön järjestelyistä vastaa Olutliitto. Kisan pääkumppani on Viking Malt, yhteistyössä S-ryhmä, Jukolan Juusto, Rastal, Lappo.fi, Suuret Oluet Pienet Panimot, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Pienpanimoliitto ja Perho Liiketalousoppilaitos. Mediakumppaneina toimivat Olutposti ja Shaker. Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi seitsemästä Olutliiton kattojärjestön eli Euroopan Oluenkuluttajien liiton – European Beer Consumer Unionin (EBCU) hyväksymistä kilpailuista.

Suomen Paras Olut 2022 -kilpailun voittajat:

Vuoden olut: KASKI Savubock 6,5 t%, Takatalo ja Tompuri Oy

Kilpailusarjojen voittajat:

1. Vaalea lager: Stadin Mosaical Lager 5,3 t%, Stadin Panimo
  2. Pils: Hoppa Extra Pils 5,9 t%, Panimo Hoppa
  3. Tumma tai värillinen lager: Bock’s Doppelbock 7,5 t%, Bock’s Corner Brewery
  4. Vaalea tai keskitumma ale: Wee Doze 10,5 t%, Olarin Panimo
  5. APA ja Sessio IPA: Stadin West Coast IPA 5,3 t%, Stadin Panimo
  6. NEIPA: Mallaskoski Hazy IPA 5,5 t%, Mallaskoski
  7. IPA: Every Time We Touch 8,0 t%, Etko Brewing
  8. Stout ja portteri: Imperial Stout 10,0 t%, Maku Brewing
  9. Vehnäolut: Unison Vehnäolut 4,8 t%, Unison Brewing
  10. Maustamattomat ja maustetut hapanoluet: Zesty Case 5,3 t%, Olarin Panimo
  11. Maustetut oluet: Mufloni Vadelma B-Weisse 5,0 t%, Beer Hunter’s
  12. Kypsytetyt oluet: Space Noir 10,0 t%, Etko Brewing
  13. Alkoholittomat ja vähäalkoholiset oluet: Saimaa Brewer’s Special Utah Rye IPA 0,3 t%, Saimaa Brewing Company
  14. Muut oluet: KASKI Savubock 6,5 t%, Takatalo & Tompuri Brewery

Oluiden nimet ja tiedot ovat panimoiden ilmoittamia.

Olutliitto ry / Anikó Lehtinen, puheenjohtaja, p. 040 738 1670, puheenjohtaja@olutliitto.fi
Suomalainen Olut ry / Jussi Tamminen, puheenjohtaja, p.  040 721 1996