Suomalaisten panimoiden oluet maistuvat niin perinteisessä kuin modernissa joulupöydässä

21.12.2020

Joulupöytään löytyy suomalaisilta panimoilta useita maukkaita olutvaihtoehtoja, niin modernien makujen että perinteisen jouluherkkujen ystäville. Joulunaika on myös hyvä hetki kokeilla uusia olutmakuja hitaasti nautiskellen.

Iltojen pimentyessä suomalaisten olutmakukin tummenee ja vahvenee.

”Tummia ja vahvoja oluita voi käyttää hyvin hitaaseen nautiskeluun ja vaikka juustojen kanssa herkutteluun”, kertoo Olutliiton puheenjohtaja Anikó Lehtinen.

Herkuttelu kuuluun joulunaikaan, mikä pätee niin ruokaan kuin juomaan. Joulupöydän suosikki on olut, sillä joka toiseen suomalaiseen joulupöytään katetaan tänä jouluna olutta, selviää Panimoliiton teettämästä tutkimuksesta. Valikoimasta ei ole puutetta.

”Kokeile vaikka vaaleaa vehnäolutta kalapöytään, tummia oluita, kuten tummaa lageria tai alea kinkun ja laatikoiden kera ja kevyempiä, greippimäisiä IPA-oluita kasvisherkkujen kanssa. Suklaisten jälkiruokien kanssa taas kannattaa varata joko tuhteja tummia oluita, vaikka stoutteja ja portterita tai hedelmäisen kirpeitä hapanoluita ja digestiiviksi taas täyteläisiä, karamellisia oluita.”, Lehtinen vinkkaa.

Myös Suomen Paras Olut 2020 -voittajaoluet sopivat juhlakauden ruokapöytään. Tänä vuonna parhaat Suomessa valmistetut oluet valittiin 10. kerran. Anikó Lehtinen kokosi palkituille oluille jouluruokasuositukset.

Suomen Paras Olut 2020:

Valo vehnäolut 4,5 %, Panimo Honkavuori

Ruokasuositus: joulun runsas kalapöytä.

Vaalea lager:

Rock – An allday, everyday Lager 4,7 %, RPS Brewing

Ruokasuositus: maukas mätileipä.

Pils:

Kukko Pils Alkoholiton 0,3 %, Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy

Ruokasuositus: hienoarominen graavisiika.

Tumma tai värillinen lager:

KASKI Mustakaura 5,0 %, Takatalo & Tompuri Brewery

Ruokasuositus: mehukas joulukinkku.

Vaalea tai keskitumma ale:

Lammin Sahti 7,5 %, Lammin Sahti Oy

Ruokasuositus: suolaisen tuhti graavilohi.

Amerikkalainen IPA:

Juiciness 5,5 %, CoolHead Brew

Ruokasuositus: kermaiset juureslaatikot.

Stout ja portteri:

Ikiiurso Bourbon Barrel Aged 12,0 %, Panimoyhtiö Hiisi

Ruokasuositus: tuhdin rasvainen sinihomejuusto.

Marja-, hedelmä- ja hapanoluet:

Salted Licorice Raspberry Sour 5,0 %, CoolHead Brew

Ruokasuositus: runsas suklaakakku.

Mausteoluet:

Prykmestar Savu, vaalea 4,5 %, Vakka-Suomen Panimo

Ruokasuositus: pekonilla kuorrutettu kalkkuna.

Muut oluet:

Cerberos Bourbon BA Imperial Stout 11,8 %, Mallaskoski Oy

Ruokasuositus: suolakiteinen kypsytetty cheddar.