Panimojuomien suurin sesonki on kesällä

30.06.2023

Panimojuomien suurin sesonki on kesällä, kun juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Suomalaiset osallistuvat myös ahkerasti erilaisiin kesätapahtumiin ja ovat innokasta festarikansaa.

Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän alkoholittomien kuin alkoholipitoisten juomien myyntiä. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä.

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. Oluen kokonaiskulutus henkilöä kohti oli viime vuonna 64,4 litraa. Siideriä suomalaiset joivat viime vuonna 4,4 litraa henkilöä kohti ja lonkeroita ja muita alkoholijuomasekoituksia 10,7 litraa henkilöä kohti. Luvut eivät sisällä viranomaisten arviota yksityisestä matkustajatuonnista.

Virvoitusjuomia suomalaiset kuluttivat arviolta 58litraa henkilöä kohti vuonna 2021. Kulutus on eurooppalaista keskitasoa. Kivennäisvesiä suomalaiset joivat noin 28 litraa henkilöä kohti vuonna 2021. Määrä on toiseksi vähiten Euroopassa. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien koko Suomen kattavat arviot kulutuksesta perustuvat eurooppalaisen kattojärjestön Unesdan (Soft Drinks Europe) tilastoihin.

Vuonna 2022 panimo- ja virvoitusjuomateollisuus myi juomia yhteensä 836,7 miljoonaa litraa. Olutta myytiin 333,7 miljoonaa litraa, lonkeroita ja muita alkoholijuomasekoituksia 54,5 miljoonaa litraa, siideriä 21,4 miljoonaa litraa, virvoitusjuomia 315,2 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 111,9 miljoonaa litraa. Tilasto perustuu Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus­liiton jäsenyritysten kotimaanmyyntiin.

Tutustu myös muihin panimoalan tilastoihin.