Panimojuomien myynti notkahti selvästi vuoden alussa

12.04.2019

Alkoholia sisältävien oluiden, siiderien ja long drink -juomien myynti väheni tammi-maaliskuussa 5,2 miljoonaa litraa eli 5,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Panimojuomien kokonaismyynti supistui 4,0 miljoonaa litraa eli 2,4 prosenttia. Lonkeroiden myynti notkahti rajusti, vain kivennäisvesien suosio on kasvanut merkittävästi.

Viime vuonna muuttunut alkoholilaki ei johtanut ostorynnistykseen, vaan oluen myynti väheni liki 5 prosenttia. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tuoteryhmästä ainoastaan mietojen oluiden myynti kasvoi, peräti 25,5 prosenttia.

Myös siiderien ja long drink -juomien myynti väheni: siiderien osalta lähes 7 prosenttia, lonkeroiden jopa 12 prosenttia. Lonkeroiden osalta myyntilukujen vertailukelpoisuutta heikentää kuitenkin viime vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä muuttunut alkoholilaki.

-Pelottelu rajusta kulutuksen kasvusta oli turhaa. Suomalaisten, erityisten nuorten, alkoholinkäyttö on muuttunut yhä vastuullisempaan suuntaan. Meidän on yhteiskuntana kiinnitettävä huomio ongelmia synnyttäviin juurisyihin; en usko, että ongelmien taustalla on päivittäistavarakaupasta ostettu olut, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Alkoholiveron korotus iskisi verotuloihin ja työllisyyteen

Oluen myynti on vähentynyt useita vuosia peräkkäin. Suomen olutvero on EU:n korkein ja yli kaksinkertainen Viroon verrattuna. Viron uusi hallitus on jo sopinut valmisteverojen alentamisesta, mikä tarkoittaa hyvin todennäköisesti myös alkoholiveron laskua.

-Tämä on päättäjiemme ehdottomasti muistettava, kun tulevissa hallitusneuvotteluissa päätetään verolinjauksista. Jos matkustajatuonti kasvaa jälleen, verotulot jäävät Suomessa saamatta. Veronkorotusten sijaan olisikin keskityttävä työllisyyden turvaamiseen, sillä panimoala työllistää suoraan ja välillisesti yhteensä 25 000 henkeä, Pakarinen muistuttaa.

Verotus ei ohjaa väkevistä juomista mietoihin juomiin

Panimoliiton mielestä verotuksen pitäisi ohjata kulutusta kohti miedompia juomia. Miedosta (< 20%) viinilitrasta veron osuus on 0,31 euroa alkoholitilavuusprosenttia kohden, väkevän viinin (>21%) 0,35 euroa. Oluen (< 5,5 %) osuus on 0,37 euroa, siiderin (< 4,7 %) 0,41 euroa.

-Tilanne on nyt täysin päinvastainen; olutta yliverotetaan, viiniä aliverotetaan.

Suomi on kolmantena EU-maiden joukossa vertailtaessa verotuksen pienintä ohjaavuutta. Tämä on iso epäkohta enkä näe sille mitään perusteita, Pakarinen sanoo.

Ohjausvaikutus on heikkoa myös virvoitusjuomien verotuksessa.

– Sokeria sisältävien virvoitusjuomien verotusta perustellaan terveysargumentein, mutta samaan aikaan muilta lisättyä sokeria sisältäviltä tuotteilta ei virvoitusjuomaveron kaltaista veroa peritä. Erityisen hämmentävää on, että virvoitusjuomavero ulottuu myös sokerittomiin kivennäis- ja lähdevesiin.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2019−31.3.2019

Juoma 2019 2018 Muutos Muutos
milj. l. milj. l. milj.l. %
Olut 74,9 78,6 -3,7 -4,7
Siideri 4,6  4,9   -0,3 -6,8
Long drink -juomat 9,0 10,2 -1,2 -11,8
Virvoitusjuomat 56,7 56,5 0,3 0,5
Kivennäisvedet 17,2 16,3 0,9 5,9
Kokonaismyynti 162,5 166,5 -4,0 -2,4

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.