Panimo-ja virvoitusjuomateollisuuta ei voi kohdella maksuautomaattina

3.06.2019

Tänään julkistetussa hallitusohjelmassa panimotuotteista ja virvoitusjuomista tehtiin jälleen maksuautomaatti. Tällä hetkellä alkoholiveron nosto ei ole mitenkään perusteltua. Pettymys on myös virvoitusjuomien epäoikeudenmukaisen verokohtelun jatkuminen.

Panimoliitto on pettynyt tänään julkistettuun hallitusohjelmaan, jossa panimo- ja virvoitusjuomateollisuutta kohdellaan edelleen kuin maksuautomaattia.

-Tämänkertainen alkoholiveron nosto ei ole mitenkään perusteltua. Vuosi toisensa jälkeen panimo- ja virvoitusjuoma-alaa pidetään maksuautomaattina ilman, että pohditaan laajemmin vaikutuksia suomalaiseen työllisyyteen ja teollisuuteen kokonaisuutena, harmittelee Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Panimoliitto on hyvin huolissaan alkoholiveron nostamisesta tilanteessa, jossa Viro ja Latvia ovat kertoneet dramaattisista veroalennuspäätöksistään. Suomessa esimerkiksi oluen verotus on kaksinkertainen Viroon, yli 8-kertainen Latviaan ja Saksaan verrattuna lähes 20-kertainen. Panimoliiton mielestä olutveroa ei yksinkertaisesti voi enää nostaa.

-Hallitusohjelmassa mainitaan erikseen, että alkoholiveron osalta tuonnin kehitystä seurataan tarkasti. Tämä on erittäin tärkeä ja hyvä kirjaus. Jatkon kannalta on keskeistä, että näin myös toimitaan, Pakarinen vaatii.

Alkuvuoden tilastot osoittavat matkustajatuonnin Virosta ja Latviasta kääntyneen kasvuun.

-On erittäin todennäköistä, että uusien veronkorotusten myötä tuonti kiihtyy, jos siihen ei reagoida nopeasti. Muuten valtion tarvitsemat verotulot jäävät Suomelta saamatta, Pakarinen muistuttaa.

VIRVOITUSJUOMIEN VEROKOHTELU POIKKEUKSELLISEN EPÄOIKEUDENMUKAINEN

Hallitusohjelmassa veronkorotukset kohdistuivat alkoholin ohella jälleen myös virvoitusjuomiin.

-Tämä ei ole enää missään suhteessa oikeudenmukaista kohtelua. Varsinkaan, kun virvoitusjuomavero koskee myös sokerittomia juomia, kuten kivennäis- ja lähdevesiä, Pakarinen ihmettelee.

Tuleva hallitus on päättänyt selvityttää laajempaa terveysperustaista sokeriveroa.

-Kirjaus on hyvä, sillä virvoitusjuomien ja muiden sokeria sisältävien tuotteiden pitäisi olla samalla viivalla silloin kun vedotaan terveysperusteihin. Suomalaisten nauttimasta sokerista vain kolme prosenttia saadaan virvoitusjuomista, Pakarinen muistuttaa.

Riikka Pakarinen

toimitusjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

riikka.pakarinen@panimoliitto.fi, p. 040 5800 833

Hallitusohjelmakirjaukset

Alkoholivero:

Hallitus jatkaa alkoholiveron maltillisia korotuksia 50 miljoonalla eurolla huomioiden toimintaympäristön muutokset niin, että vaikutukset matkustajatuontiin seurataan.

Virvoitusjuomavero:

Hallitus korottaa 25 miljoonalla eurolla virvoitusjuomaveroa painottaen korotuksen sokeripitoisiin juomiin vahvistaen veron kansanterveydellistä ohjausvaikutusta. Hallitus selvittää, voisiko veron rakennetta muuttaa siten, että marja- ja hedelmämehut rajataan pois veron piiristä. Lisäksi selvitetään mahdollisuutta korottaa verosta vapautetun pientuotannon rajaa.

Terveyttä edistävän veron selvittäminen:

Hallitus selvittää mahdollisuuden ottaa käyttöön kansanterveyttä edistävän veron, joka kohdistuisi esimerkiksi sokeriin. Hallitus vaikuttaa myös EU:ssa siihen, että uudenlaisia terveyttä edistäviä veroja voidaan ottaa käyttöön.