Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajaksi valittiin Lasse Aho

30.11.2020

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtajana jatkaa Olvi Oyj:n toimitusjohtaja Lasse Aho. Varapuheenjohtajaksi valittiin Oy Hartwall Ab:n toimitusjohtaja Kalle Järvinen ja hallituksen jäseniksi Oy Sinebrychoff Ab:n toimitusjohtaja Anders Frydenlund sekä MBH Breweries Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tomas Lindfors.

Suomalainen panimoala haluaa vahvistaa jatkossakin asemaansa kotimaisena ja vastuullisena elintarviketeollisuuden toimijana. Liiton jäsenyritysten valmistuksesta on jo lähes puolet alkoholittomia juomia, joiden osuus markkinoilla kasvaa vahvasti.

”Toimialan muodostama koko arvoketju luo työpaikkoja 24 000 suomalaiselle. Erityisesti koronapandemian luoman epävarmuuden aikana työllistämiskyvyn merkitys kasvaa ja korostuu entisestään. Päätettäessä työllisyyttä tukevista toimista ja niihin vaikuttavista veroratkaisuista on huomioitava toimialamme merkitys ja mahdollisuudet luoda työpaikkoja”, puheenjohtaja Lasse Aho linjaa.

Hallituksen lupaamia elvytystoimia kohdistettava kaikkiin toimialoihin

Panimoala toivoo päätöksentekijöiltä alan arvostusta ja toimintaedellytysten vahvistamista.

”Tässä haastavassa tilanteessa alkoholiveron nosto ei ole elvyttävää politiikkaa. Myös panimoteollisuuden ja palvelusektorin tarpeet on huomioitava osana laajamittaisia yhteiskunnallisia elvytystoimia”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Panimoteollisuuden yritykset noudattavat vahvaa yritys- ja yhteiskuntavastuuta. Kotimaisen valmistuksen osuus on poikkeuksellisen korkea.

”Lisäksi yritykset tuntevat vastuunsa ympäristöasioissa. Toimiala käyttää pääasiassa Suomessa valmistettuja raaka-aineita ja pakkauksia, jotka kierrätetään uusiokäyttöön tehokkaasti. Suomalainen pullojen palautusjärjestelmä on myös kansainvälistä huipputasoa”, toteaa Lasse Aho, joka valittiin aiemmin syksyllä myös Euroopan panimoliiton Brewers of Europen puheenjohtajaksi.

Puheenjohtaja, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

lasse.aho@olvi.fi, p. 0400 203 600