Olut sopii joulupöytään ─ oluttyyppi on merkittävin valintaperuste

17.12.2021

Olut sopii hyvin yhteen suomalaisen joulupöydän kaikkien ruokien kanssa. Tärkein oluen valintaperuste on oluttyyppi, selviää Taloustutkimuksen tutkimuksesta.

Olut on kuulunut suomalaisten joulupöytään jo vuosisatoja. Olut on varma juomavalinta läpi aterian ja sopii yhteen niin perinteisten kuin modernienkin joulupöydän ruokien kanssa yhteen.

Suomalaiset ostavat olutta ennen kaikkea oluttyypin perusteella. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämästä Taloustutkimuksen tutkimuksesta. Suosituimmat oluttyypit seitsemästä eri vaihtoehdosta olivat vaalea lager, vehnäolut ja tumma lager. Oluttyypin jälkeen seuraavaksi merkittävimpiä valintaperusteita ovat hinta, alkoholipitoisuus sekä kotimaisuus.

Kotimaisten oluiden kirjo on nykyään laaja ja monipuolinen. Suomen laajasta olutvalikoimasta löytyy sopiva olut kaikille joulupöydän ruokalajeille alkuruoista jälkiruokiin.

”Suomalaiset ovat usein suosineet jouluruokien kanssa vaaleaa lageria, mutta kinkun ja suklaan kanssa ovat maistuneet tummemmat oluet kuten tumma lager tai portteri. Vaalea lager on aina varma valinta, mutta joulupöytään voi valita myös kauteen sopivia tummia jouluoluita”, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.

Viime vuosina erityisesti alkoholiton olut on kasvattanut suosiotaan suomalaisten juomavalinnoissa. Alkoholittomuus onkin noussut Taloustutkimuksen tutkimuksessa oluen valintaperusteena suhteellisesti eniten vuodesta 2020. Alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut jo useita vuosia peräkkäin. Näiden juomien osuus tilastoidusta olutmyynnistä on reilun yhden prosentin verran.

”Olut on hyvä ruoka- ja seurustelujuoma joulupöytään myös matalan alkoholipitoisuutensa vuoksi. Vähäisen alkoholipitoisuutensa ansiosta olut on myös kevyt alkoholijuoma. Alkoholinkäytössä tulee aina muistaa kohtuus”, Heikkinen toteaa.

Joulu on kesän jälkeen yksi tärkeimpiä sesonkeja oluen myynnissä. Joulukuussa myydään olutta noin 20−30 % enemmän kuin esimerkiksi loka- tai marraskuussa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton teettämä tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen online-kyselynä 6−14.5.2021. Tutkimukseen vastasi 1337 suomalaista, jotka ovat iältään 18−70-vuotiaita. Kysymykseen oluen tärkeimmistä valintaperusteista ja oluttyyppien ostamisesta vastasivat ne 883 henkilöä, jotka vastasivat kyselyssä juovansa olutta joskus.

Panimoliitto muistuttaa, että alkoholi ei sovi kaikille, eikä kaikkiin tilanteisiin. Alkoholi on aikuisten juoma, eikä se sovi alaikäisille. Alkoholia tulee välttää myös muun muassa liikenteessä, raskauden aikana ja ennen urheilusuoritusta. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto jakaa tietoa kohtuullisuudesta ja vastuullisesta alkoholinkäytöstä kohtuullisesti.fi-sivustolla.

Liitteet:
Oluen valintaperusteet
Oluttyyppien ostaminen

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Viestintäpäällikkö Outi Heikkinen, p. 050 370 8677, outi.heikkinen@panimoliitto.fi