Olut on edelleen suomalaisten suosikkijuoma joulupöydässä

21.12.2020

Joka toiseen suomalaiseen joulupöytään katetaan tänä jouluna olutta. Joulu onkin kesän ohella oluen tärkein myyntisesonki. Valikoima ei ole milloinkaan ollut näin laaja, joten jokaiselle ruokalajille löytyy sopiva olut.

Tämä selviää Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta, jossa kartoitettiin suomalaisten alkoholiasenteita. Tutkimukseen vastasi helmikuussa 1045 suomalaiskuluttajaa. Heistä 54 prosenttia kertoi, että jouluruokien kanssa tarjotaan olutta.

”Jouluruoka koostuu hyvinkin perinteisistä ruuista, ja olut on kuulunut suomalaiseen joulupöytään jo vuosisatojen ajan. Samoin lähiruuan suosiminen on noussut trendiksi, joten myös omalla paikkakunnalla tai maakunnassa valmistettu olut sopii niiden kanssa. Ratkaisevin valintakriteeri on kuitenkin oluttyyppi, joka sopii nimenomaan jouluna syötävien ruokien kanssa”, kertoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Olutlaaduista lager on säilyttänyt suosikkiasemansa. Kyselyyn vastanneista kinkun kanssa sopii parhaiten tumma lager (47 %), vaalea lager lähes yhtä hyvin (42 %). Parhaiten vaalea lager sopii vastanneiden mielestä kalojen ja mädin kanssa.

Nykyään myös uskalletaan nauttia olutta jälkiruuan ja makeiden herkkujen kanssa. Lageria juodaan mieluiten juustojen kanssa, mutta myös Indian Pale Ale (IPA)- ja American Pale Ale (APA) -tyyppiset oluet sopivat yhdistelmäksi. Suklaan kanssa parhaiten sopii portteri tai stout.

Kuluttajat näyttävät luottavan kotimaisiin tunnettuihin brändeihin valitessaan juomiaan. Suomessa valmistettuja tuotteita kannattaakin nyt korona-aikana erityisesti suosia, sillä näin turvaamme, että Suomessa toimiva panimoala voi jatkossakin työllistää ja investoida Suomeen.

”Kuluttajien valinnoissa näkyy myös viime vuosina reippaasti kasvanut alkoholittoman oluen suosio. Sekin on syytä muistaa, että olut tai muut alkoholia sisältävät juomat eivät joulunakaan sovi kaikille. Kohtuullisuutta on syytä noudattaa juhlapyhinäkin”, Loikkanen muistuttaa.

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto

tuula.loikkanen@panimoliitto.fi, p. 040 9220 750