Oluen ravintolamyynti Euroopan alhaisimpia

23.12.2021

Suomessa oluen ravintolamyynti oli vuonna 2020 Euroopan alhaisimpia. Ainoastaan 9 prosenttia oluen tilastoidusta myynnistä tuli ravintoloista. Vain Puolassa, Romaniassa ja Virossa oluen ravintolamyynnin osuus on pienempi kuin Suomessa. Tiedot selviävät the Brewers of Europen juuri julkaisemista tilastoista.

Vuonna 2020 olutta myytiin ravintoloissa poikkeuksellisen vähän. Ravintolat joutuivat sulkemaan ovensa lähes koko huhti-toukokuuksi 2020 ja lisäksi useita kuukausia oli erilaisia rajoituksia aukioloajoissa, anniskelussa ja asiakaspaikoissa. Myös muualla Euroopassa oli laajoja sulkuja ravintoloilla, kahviloilla ja baareilla ja oluen ravintolamyynti pieneni Euroopassa kokonaisuudessaan 40 % viime vuonna.

Vaikka vuonna 2019 Suomen oluen ravintolamyynnin osuus olutmyynnistä oli vielä 14 prosenttia, oli sekin muualle Eurooppaan verrattuna hyvin vähäistä, koska myös muissa maissa myynti oli silloin suurempaa. Suomessa suurin osa oluesta myydään vähittäiskaupoista.

Euroopan panimoliittojen kattojärjestö The Brewers of Europe on julkaissut vuoden 2021 European Beer Trends -oluttilastoraportin, jossa tarkastellaan vuoden 2020 keskeisiä lukuja sekä trendejä vuodesta 2014 lähtien kaikissa 27 EU-maassa sekä Isossa-Britanniassa, Norjassa, Sveitsissä ja Turkissa.

The Brewers of Europe on yleiseurooppalainen, voittoa tavoittelematon organisaatio, joka edustaa noin 7 500 panimoa ympäri Eurooppaa. Vuonna 1958 perustettuun järjestöön kuuluu 29 kansallista liittoa Euroopassa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on ollut The Brewers of Europen jäsen vuodesta 1995 lähtien. The Brewers of Europe on myös EU:n alkoholi- ja terveysfoorumin perustajajäsen. Olvin toimitusjohtaja ja Panimoliiton puheenjohtaja Lasse Aho on myös the Brewers of Europen ensimmäinen suomalainen puheenjohtaja.

Liite:
European Beer Trends – Statistics Report 2021 Edition (pdf)