Oluen myynti kotimaassa laskee edelleen – ala odottaa veronalennusta
11.08.2023
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti kasvoi 7,2 miljoonaa litraa eli 3,0 prosenttia huhti-kesäkuussa 2023. Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä 248,4 miljoonaa litraa.
Panimoliiton jäsenyritykset myivät huhti-kesäkuussa 2023 olutta 93,1 miljoonaa litraa. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna myynti laski 1,9 miljoonaa litraa eli 2,0 prosenttia. Siidereitä myytiin 6,1 miljoonaa litraa ja myynti laski 0,6 miljoonaa litraa eli 8,3 prosenttia. Long drink -juomia myytiin yhteensä 19,6 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 3,1 miljoonaa litraa eli 18,7 prosenttia.
Virvoitusjuomien myynti kasvoi 3,8 miljoonaa litraa eli 4,4 prosenttia. Juomia myytiin 90,7 miljoonaa litraa. Kivennäisvesiä myytiin 38,9 miljoonaa litraa. Kivennäisvesimyynti kasvoi 2,8 miljoonaa litraa eli 7,8 prosenttia. Alkoholipitoisten juomien myynti kasvoi yhteenlaskettuna 0,5 prosenttia ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi 5,4 prosenttia.
Oluen ja siidereiden myynnin lasku on jatkunut jo pidempään. Olutmarkkinasta on lähtenyt yli 15 prosenttia ja siiderimarkkinasta yli 40 prosenttia kymmenessä vuodessa. Litramääräisesti olutmarkkinan pudotus on huomattavasti suurempaa kuin siidereiden. Lonkeroiden ja muiden mietojen alkoholijuomasekoitusten myynti on samaan aikaan kasvanut, mutta ei niin paljon kuin pelkästään siidereiden markkina on pienentynyt.
”Pidän hyvänä, että oluen verotusta on luvattu laskea, mutta nyt olisi tärkeää pidättäytyä muidenkin juomien veronkorotuksista. Jos alkoholiveroa välttämättä täytyy nostaa, niin korotuksessa tulisi huomioida juomien kotimainen valmistus ja työllisyyden tukeminen Suomessa. Jos muiden juomien veroa nostetaan, on riski, että Virosta ja laivoilta lähdetään hakemaan lonkeroita ja tuodaan mukana myös oluet. Ovathan oluetkin edelleen huomattavasti korkeammin verotettuja Suomessa kuin Virossa”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
KOTIMAANMYYNTI 1.4.-30.6.2023
Juoma | 2023 | 2022 | Muutos | Muutos |
milj. l. | milj. l. | milj.l. | % | |
Olut | 93,1 | 94,9 | -1,9 | -2,0 |
Siideri | 6,1 | 6,6 | -0,6 | -8,3 |
Long drinkit* | 19,6 | 16,5 | 3,1 | 18,7 |
Virvoitusjuomat | 90,7 | 86,9 | 3,8 | 4,4 |
Kivennäisvedet | 38,9 | 36,1 | 2,8 | 7,8 |
Kokonaismyynti | 248,4 | 241,2 | 7,2 | 3,0 |
*Sisältää lonkeron ja miedot alkoholijuomasekoitukset |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.