Koronalla mittavat vaikutukset eurooppalaiseen panimoalaan

26.04.2021

Eurooppalaisen panimoalan keskusjärjestön Brewers of Europe:n julkaisema raportti piirtää synkkää kuvaa koronan taloudellisista vaikutuksista Euroopan panimosektoriin.

Selvityksen mukaan oluen kokonaismyynti Euroopassa kutistui noin 9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Laajamittaiset kokoontumisrajoitukset, sekä ravintola-alaa koskettaneet säännöstelyt kutistivat ravintolamyynnin osuutta peräti 42 prosenttia. Kaupoista ostetun oluen kokonaismäärä puolestaan kohosi hieman, eli noin 8 prosenttiyksikköä, kulutuksen siirtyessä ravintoloista kotioloihin.

Oluen tuotantoon ja jakeluun liittyvien työpaikkojen lukumäärä tippui noin 33 prosenttia, eli 2,6 miljoonasta 1,8 miljoonaan vuonna 2020. Kovin isku suuntautui ravintola- ja palvelualalle, jossa irtisanomiset ja lomautukset kohdistuivat lähes 43 prosenttiin alan työntekijöistä. Oluen jakeluun ja toimitusketjuun liittyvien työpaikkojen määrä vähentyi noin 7,5 prosenttia. Panimoalan suora ja epäsuora vaikutus EU:n taloudelle laskikin noin 25 prosenttia, yli 15 miljardia euroa.

Koronaviruksella oli myös kielteinen vaikutus oluesta saataville verotuloille. Panimoala maksoi vuonna 2020 veroja noin 36 miljardia euroa, kun vuotta aikaisemmin luku oli 47 miljardia. 7 miljardia tästä summasta on arvonlisäverojen menetystä. Kansallisten alkoholiverojen kautta kerätyt veroeurot tippuivat puolestaan 10 prosenttia.

Linkki selvitykseen:  https://brewersofeurope.org/uploads/mycms-files/documents/publications/2021/covid-impact-report-final.pdf