Kansainvälinen ja kokenut tuomaristo valitsi suomalaisolueiden parhaimmiston

29.07.2019

Suomen Paras Olut 2019 -kilpailu järjestettiin yhdeksännen kerran Helsingissä Suuret Oluet – Pienet Panimot -tapahtuman yhteydessä 24.-25.7.2019. Kisaan osallistui 46 eri panimoa yli 300 oluellaan.

Suomen Paras Olut -kilpailu on avoin kaikille Suomessa toimivien kaupallisten panimoiden valmistetuille oluille, jotka ovat säännöllisessä anniskelu- tai vähittäismyynnissä. Kilpailusarjoja on 11 ja jokaisesta sarjasta palkitaan kolme parasta tuotetta.

Tuomaristo valitsee sarjojen parhaista Suomen Parhaan Oluen 2019 joka palkitaan kunniamaininnalla ja diplomilla. Tämän lisäksi parhaimmaksi valittu olut pääsee edustamaan Suomea ja voittajapanimoa European Beer Awards -kilpailuun.

Suomen Paras Olut -kilpailussa mukana on vain suomalaisia oluita. Siihen osallistuvat laajasti niin isot kuin pienetkin panimot. Kilpailu on perustettu vuonna 2011 ja on siitä kasvanut joka vuosi voimakkaasti.

Tämän vuoden kisassa jatkoon pääsi 80 olutta, joiden joukosta voittajat paljastetaan 13.9. Viking Linen Olutristeilyllä. Risteilyllä juhlitaan myös suomalaista olutta ja olutkulttuuria.

Parhaan oluen valitsee kokenut kansainvälinen ja kotimainen tuomaristo

Suomen Paras Olut 2019 -tuomaristossa oli myös joukko kansainvälisesti tunnettuja ammattituomareita ja olutasiantuntijoita Saksasta, Italiasta, Virosta, Tanskasta ja Belgiasta.

Tuomaristossa istuvat muun muassa olutkirjailija ja tunnettu olutkasvo Tim Webb Englannista, koko Euroopan oluenkuluttajien liiton eli European Beer Consumer Unionin (EBCU) puheenjohtaja, oluttuomari Bo L. Jensen, belgialainen olutasiantuntija ja -akiivi Yannick de Cocquéau, italialainen olusommelier Diego Pompele, virolainen konkari Anna Shefl sekä saksalainen olut- ja Suomi-bloggari Rene Schwarz.

-Olemme otettuja, että saamme kilpailun tuomaristoon näin kovia kansainvälisiä nimiä, sanoo kilpailun järjestäjä Matti Heikkilä, Suomalainen Olut ry:n puheenjohtaja.

– Kisan taso on korkea, ja olemme todella tyytyväisiä, että oluet saavat finaalissa laajan kansainvälisen kokemuksen omaavat tuomarit, lisää kilpailun käytännön järjestelyistä vastaava Kari Likovuori.

Lisäksi tuomaroimassa on suomalaisia olutalan ammattilaisia, oluttuomareita ja kokeneita oluenmaistajia, joten laadukkaat kilpailuoluet saavat ansaitsemansa ammattitaitoiset tuomarit.

Paras suomalaisolut edustaa European Beer Awards -kilpailussa

Suomen Paras Olut -kilpailu on yksi seitsemästä Euroopan oluenkuluttajien liitto – European Beer Consumer Unionin hyväksymästä kilpailusta. European Beer Consumers Union (EBCU) on määritellyt joukon kriteereitä, joita noudattavat kilpailut voivat saada EBCU hyväksynnän.

Suomen Paras Olut -kilpailulle annettiin hyväksyntä EBCU:n kokouksessa Antverpenissä 12.4.2019. Muita hyväksyttyjä kilpailuita ovat European Beer Star, World Beer Cup, Birra dell’Anno, Brussels Beer Challenge, Dutch Beer Challenge ja Austrian Beer Challenge.

Kilpailun tavoitteena on nostaa suomalaisten oluiden arvostusta sekä tehdä oluita ja niiden valmistajia tunnetuiksi. Sen järjestämisestä vastaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Pienpanimoliiton perustama Suomalainen Olut Ry.

Suomen Paras Olut 2019 kilpailun yhteistyökumppaneita ovat myös Olutliitto, Suomen Olutseura ry., Olutposti, Viking Line, Visit Finland, Lappo.fi, Viking Malt, Rastal sekä Christeyns.