Alle 5,5-tilavuusprosenttisten alkoholijuomien kotiinkuljetus sallittava

25.03.2022

Alkoholin ostaminen ulkomaisista verkkokaupoista on kasvanut. Kotimainen kauppa, ravintola tai panimo ei voi toimittaa kuluttajan kotiin edes mietoja alkoholijuomia. Tilanne on kestämätön ja vääristää kilpailua.

THL:n juuri julkaiseman tilastoraportin mukaan alkoholijuomien verkko-ostot ulkomailta ovat lisääntyneet 32 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna. Siinä missä alkoholin matkustajatuonti painottuu väkeviin alkoholijuomiin, verkkokauppaostokset ovat suurimmaksi osaksi olutta. Viime vuonna alkoholijuomien verkkokauppaostoista jopa 39 prosenttia oli olutta. Olutta tilattiin ulkomaisista verkkokaupoista peräti 19,5 miljoonaa litraa, mikä vastaa lähes kahta kolmasosaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen ravintolamyynnistä.

Kuluttaja voi nykyisin ostaa ruoat kotimaisesta verkkokaupasta, mutta alkoholijuomia ei voida toimittaa kotiin, vaan alkoholijuomien vuoksi tulee asioida myymälässä erikseen.

”On kestämätöntä, että Suomessa toimiva vähittäiskauppa, ravintola tai panimo ei saa kuljettaa kotiin mietoja alkoholijuomatuotteita suomalaisille kuluttajille, kun se samanaikaisesti ulkomaiset toimijat voivat tuoda väkevistä alkoholijuomista lähtien kaikki juomat kotiovelle saakka. Tilanne vääristää koko palvelualaa sekä kotimaista työllisyyttä tukevaa teollisuutta”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Alkoholin myyntiä ainoastaan myymälätiloissa tai ravintolasta ulos perustellaan viranomaisten mahdollisuudella valvoa alkoholilain noudattamista esimerkiksi ikärajojen tai myyntiaikojen osalta. Valvonta olisi täysin mahdollista toteuttaa myös alkoholijuomia kotiin toimitettaessa. Kaupat ja ravintolat voisivat edellyttää lähetyksen vastaanottajalta iän todistamista henkilöllisyystodistuksella samalla tavalla kuin kaupan myymälässä tai ravintolassa.

Alkoholin kotiinkuljetukset voitaisiin myös ajoittaa myyntiaikaa rajoittavan lain mukaisesti kello 9.00–21.00. Lisäksi kotiin kuljetettavan alkoholin määrää voitaisiin rajoittaa asettamalla enimmäismäärä yhdelle kotiinkuljetukselle.

”Keinot toteuttaa kotiinkuljetukset vastuullisesti ja lainsäädäntöä noudattamalla löytyvät kyllä. Nyt pitäisi kiireesti löytyä myös halua taata kotimaiset työpaikat”, Loikkanen toteaa.

Panimoteollisuus osana koko elintarviketeollisuutta on keskellä kannattavuuskriisiä. Sodan takia käyttöön otetut pakotteet ja omaehtoinen liiketoimintojen jäädyttäminen yhdistettynä raaka-aineiden, pakkausmateriaalin ja energian kallistumiseen ja saatavuusongelmiin aiheuttavat kustannuspaineita Suomessa työllistäville yhtiöille. Tämä kun lisätään koronavuosien tuomaan ravintolamyynnin räjähdysmäiseen laskuun, on erittäin tärkeää ottaa kaikki keinot käyttöön, että työpaikat ja verotulot säilyvät Suomessa.

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.