Alkoholiveron korotus heikentäisi entisestään panimoteollisuuden ja ravintola-alan työllisyyttä

8.09.2020

Koronavirusepidemia on romahduttanut matkailu- ja ravintola-alan työllisyyden, mikä uhkaa myös kotimaisen panimoteollisuuden synnyttämiä tuhansia työpaikkoja. Jotta suomalaiset työpaikat voidaan säilyttää ja jo irtisanotut ja lomautetut saadaan takaisin töihin, nyt ei ole oikea hetki korottaa alkoholiveroa.

Valtiovarainministeriön ensi vuoden talousarvioesityksen tavoitteena on elvyttää koronasta kärsinyttä taloutta. Tästä huolimatta VM esittää alkoholiveron kiristystä, jolla tavoitellaan lisää verotuloja 50 miljoonaa euroa.

”Veronkorotus heikentäisi yritysten toimintaedellytyksiä, vaikka hallitus on nimenomaan luvannut turvata toimintaedellytykset keinona saavuttaa työllisyystavoitteensa. Juuri nyt onkin tärkeintä turvata työpaikat, joten elvytystoimien on kohdeltava kaikkia toimialoja tasapuolisesti”, painottaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Veronkorotuksella pahennettaisiin jo ennestään kovia kokenutta horeca-alaa (hotelli, ravintola ja catering). Työntekijöistä tuhannet ovat edelleen lomautettuina ja viime päivien uutiset kertovat tuhansien työpaikkojen uusista menetyksistä.

”Alkoholiveron nostamisen aika ei ole nyt. Suunnitelmasta onkin luovuttava tai ainakin se on siirrettävä tuleviin vuosiin. Veronkorotus nostaisi kuluttajahintoja ja vähentää kotimaista kulutusta, mikä puolestaan heikentää työllisyyttä”.

Kotimaisella oluella, siiderillä ja lonkerolla merkittävä vaikutus työllisyyteen

Koronavirusepidemia on myös heikentänyt kuluttajien luottamusta niin omaan kuin Suomen talouteen.

”Kuluttajien luottamus on jo nyt heikkoa ja heikkenemisen merkit ovat vain vahvistumassa. Sekin vaikuttaa suoraan haluun kuluttaa, kuten lähteä ravintoloihin tai erilaisiin tapahtumiin. Näillä kaikilla on suora vaikutus ravintola-alan ja juomateollisuuden mahdollisuuteen työllistää”, Loikkanen muistuttaa.

Suomalainen panimoteollisuus työllistää suoraan niin suurissa kuin pienissä panimoissa yhteensä noin 2 100 henkeä. Pitkä arvoketju maanviljelijän ohrapellolta mallastamoiden, logistiikan, päivittäistavarakaupan ja horeca-alan kautta työllistää noin 24 000 henkeä. Verotuloja panimoteollisuus tuottaa valtiolle vuosittain 2,2 miljardia euroa.

”Veronkorotuksella ei saa kääntää työllisyyttä laskuun, sillä jokainen työpaikka alasta ja markkina-alueesta riippumatta on tärkeää turvata”, Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto