Alkoholittoman oluen verokohtelu ei tue kuluttajien mieltymyksiä

27.11.2020

Alkoholittoman oluen suosio on viime vuosina tarjonnan kasvaessa ja monipuolistuessa vahvistunut selvästi.

Alkoholitonta olutta ostavat niin miehet kuin naiset, mutta nuoret kaupunkilaisnaiset painottuvat ostajakunnassa. Alkoholitonta olutta myös suositaan palautusjuomana urheilun jälkeen.

Kyse on myös yleiseurooppalaisesta trendistä, sillä Keski-Euroopan perinteisissäkin olutmaissa alkoholitonta olutta kysytään ja myydään aiempia vuosia enemmän.

Alkoholiton olut

Terveysnäkökulma unohtui veronkorotuksesta

Hallitus ehdottaa jopa 117% veronkorotusta matala-alkohollillisiin tuotteisiin. Se on selvästi vähemmän kuin muut ehdotetut alkoholiveron veronkorotukset sekä hyvin ristiriitaista; ollaanhan Suomessa kireää verotusta perusteltu aina terveysnäkökulmilla. Ehdotus on siis kaikkea muuta kuin kuluttajien suosimaa alkoholittomien ja matala-alkoholillisten olueiden trendin mukainen.