Alkoholin kokonaiskulutus laski mietojen juomien matkustajatuonnin roimasta kasvusta huolimatta

8.04.2020

Alkoholijuomien kokonaiskulutus notkahti viime vuonna reippaasti. Laskua selittää väkevien juomien matkustajatuonnin huomattava väheneminen. Sen sijaan mietoja juomia tuotiin reippaasti enemmän, mikä merkitsee kymmenien miljoonien eurojen menetyksiä valtion verotuloissa.

THL:n tänään (7.4.2020) julkistaman tilaston mukaan alkoholijuomien kotimaanmyynti päivittäistavarakaupoissa, ravintoloissa ja Alkossa laski viime vuonna 2,5 prosenttia. Sen sijaan matkustajatuonti kasvoi 14 prosenttia, mikä merkitsee huikeaa 10,2 prosenttiyksikön kasvua edellisvuoteen verrattuna.

-Mietojen juomien eli oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonnilla on yhä suurempi merkitys suomalaisten alkoholinkulutuksessa. Suomen valtiolle tämä tarkoittaa, että alkoholiverotuotoista kymmeniä miljoonia euroa jää saamatta, muistuttaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Koronan aiheuttamaa kulutuspiikkiä vähittäiskaupassa ei nähtävissä

Koronaepidemian seurauksena maaliskuussa voimaan astunut poikkeustila on herättänyt pelkoa alkoholin vähittäismyynnin mahdollisesta kasvusta, sillä valtaosa Suomessa ostetusta alkoholista nautitaan kotioloissa. Muualla kuin ravintolassa nautitun alkoholin osuus kokonaiskulutuksesta oli viime vuonna 71 prosenttia.

-Alustavien myyntitilastojen mukaan mietojen panimojuomien myynti ei ole kasvanut, vaikka rajoitusten vuoksi laivamatkustaminen ja ravintolakäynnit romahtivat maaliskuussa. Jos tämä kulutus kompensoitaisiin kaupasta ostetuilla juomilla, pitäisi vähittäiskaupan myynnin nousta kaksinumeroisella luvulla, Pakarinen muistuttaa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto julkistaa tammi-maaliskuun myyntitilastonsa 30. huhtikuuta.

Alkoholipoliittisessa keskustelussa muistettava matkustajatuonnin merkitys

THL:n tuoreen tilaston mukaan 100-prosenttisena alkoholina mitattuna kulutus väheni 3,9 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kokonaiskulutus oli viime vuonna tasan 10 litraa sataprosenttista alkoholia jokaista 15 vuotta täyttänyttä kohti. Siitä kotimaanmyynnin osuus oli 8,2 litraa.

-Virallisen kotimaantilaston ulkopuolelle jäävä alkoholin kulutus oli noin 1,8 litraa 100-prosenttisena alkoholina mitattuna. Tämä tarkoittaa, että lähes joka viides litra tuotiin Suomen rajojen ulkopuolelta. Sitä ei voi missään nimessä unohtaa eikä väheksyä, kun keskustellaan suomalaisesta alkoholipolitiikasta, Pakarinen painottaa.

Alkoholin kokonaiskulutus on vähentynyt vuodesta 2007 lähtien.

-Tämä on erittäin myönteinen kehitys. Alkoholin aiheuttamia kielteisiä seurauksia ei missään nimessä voi aliarvioida, mutta selvästikin suomalaiset juovat vastuullisemmin ja kohtuullisemmin kuin aiemmin, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen iloitsee.

Muuta aiheeseen liittyvää

Alkoholiveron korotus syventää ravintola-alan ahdinkoa
Panimoliiton lausunto alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
Panimoliiton puheenjohtaja Lasse Aho on nimitetty ensimmäisenä suomalaisena Euroopan Panimoliiton johtoon
Koronakevät kuritti panimoteollisuuden valmistamien juomien myyntiä
Alkoholin ostaminen alaikäisille on huolestuttavan yleistä
Hallituksen päätös anniskelun rajoittamisesta on keinotekoinen
Ravintoloiden avautumisen rajoittaminen vie alan entistä syvempään ahdinkoon
Panimojuomien myynti väheni alkuvuonna poikkeustilasta huolimatta
Alkoholiveron korotus heikentäisi entisestään panimoteollisuuden ja ravintola-alan työllisyyttä