Alkoholijuomien myynti laski – juomien kotiinkuljetus sallittava
11.08.2022
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kotimaanmyynti pysyi melko tasaisena toisella vuosineljänneksellä. Kasvua kokonaismyynnissä oli 0,8 prosenttia. Olutta, siideriä, long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä myytiin yhteensä 241,1 miljoonaa litraa huhti-kesäkuussa 2022.
Panimojuomien kokonaismyynnissä oli pientä kasvua alkoholittomien juomien ansiosta toisella vuosineljänneksellä, mutta alkoholijuomien myynti laski merkittävästi. Oluen, siiderin ja long drink -juomien myynti laski yhteensä 4,1 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia. Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti kasvoi yhteensä 6,1 miljoonaa litraa eli 5,2 prosenttia.
Kesäkaudella ja lämpimillä säillä on suuri merkitys panimoalalle. Tänä vuonna kevät ja alkukesä olivat viileitä, eikä kauteen osunut samanlaista pidempää hellejaksoa kuin oli vuotta aiemmin. Alan toimintaympäristössä on muutoinkin ollut tummia pilviä näkyvissä. Energiakriisi, materiaalipula sekä epävarmuus maailmantaloudessa heijastuvat kaikki alan toimintaan.
Juomamyyntien laskussa näkyvät myös matkustamisen lisääntyminen sekä erityisesti juomien verkko-ostot ulkomailta. Koronan aikana juomien ostaminen verkosta on kasvanut räjähdysmäisesti. THL julkaisi maaliskuussa raportin, jonka mukaan alkoholijuomien verkko-ostot ulkomailta lisääntyivät 32 prosenttia vuodesta 2020 vuoteen 2021.
Alkoholijuomien verkko-ostot ovat suurimmaksi osaksi olutta. Viime vuonna oluiden osuus oli jopa 39 prosenttia kaikista tilatuista juomista. Olutta tilattiin ulkomaisista verkkokaupoista peräti 19,5 miljoonaa litraa.
”Tämänhetkinen tilanne vääristää kilpailua, sillä Tullin mukaan valtaosasta ulkomaisista verkko-ostoista jätetään verot Suomeen maksamatta. Suomen olutvero on EU:n korkein ja oluen verotasoa tulisikin tarkastella muihin EU-maihin nähden. Elinkustannusten nousu ja epävarmuus taloudesta saavat kuluttajat tilaamaan ulkomailta edullisempia tuotteita. Ennen pitkää kyseessä on kotimaisen alan kilpailukyky ja työpaikat”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Panimoala odottaa myös mietojen alkoholijuomien verkko-ostojen ja kotiinkuljetuksen sallimista kotimaassa. Suomessa toimiva panimo, ravintola tai vähittäiskauppa ei saa kuljettaa kotiin mietoja alkoholijuomia, vaikka ulkomaiset toimijat voivat toimittaa ne kotiovelle saakka. Kotiinkuljetusten salliminen antaisi kotimaisille toimijoille paremmat mahdollisuudet kilpailla ulkomaisten toimijoiden kanssa.
Kotimainen panimoteollisuus työllistää Suomessa suoraan noin 1 600 henkilöä. Alalta on hävinnyt yli viidennes työpaikoista viimeisen kymmenen vuoden aikana.
KOTIMAANMYYNTI 1.4.2022-30.6.2022
Juoma | 2022 | 2021 | Muutos | Muutos |
milj. l. | milj. l. | milj.l. | % | |
Olut | 94,9 | 99,4 | -4,5 | -4,5 |
Siideri | 6,6 | 7,0 | -0,3 | -4,9 |
LD | 16,5 | 15,8 | 0,7 | 4,7 |
Kivennäisvedet | 35,9 | 35,0 | 0,9 | 2,6 |
Virvoitusjuomat | 87,1 | 81,9 | 5,2 | 6,4 |
Kokonaismyynti | 241,1 | 239,0 | 2,0 | 0,8 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.