Alkoholijuomien maahantuonti aiheuttaa huomattavat verotulomenetykset

26.03.2024

MaRa, PAM, Panimoliitto, Päivittäistavarakauppa PTY ja Suomen Alkoholijuomakauppa peräänkuuluttavat malttia hallituksen alkoholiveroratkaisuihin.

Suomalaisten ulkomaanmatkailu on kasvanut koronapandemian jälkeisenä aikana. Siten myös alkoholin matkustajatuonti ulkomailta on nousemassa samalle tasolle kuin aiemmin.

Elinkeinot ja palvelualojen työntekijät peräänkuuluttavat malttia hallituksen alkoholiveroratkaisuihin. Suomessa on jo nyt EU:n korkeimmat alkoholijuomaverot. Suuret erot verotasoissa eri naapurimaiden kesken johtavat alkoholijuomien maahantuontiin ja Suomi menettää verotuloja.

Alkoholituonnin seurauksena Suomen valtion verotulojen menetykset nousivat laskennallisesti viime vuonna 300,5 miljoonaan euroon verrattuna siihen, että alkoholi olisi ostettu Suomessa. Myyntituloja menetettiin 475,5 miljoonaa euroa.

Kuva 1. Suomeen ulkomailta tuotujen alkoholijuomien veromenetykset

Tulokset selviävät Visitory Oy:n toteuttamasta laskennasta. Laskennassa huomioitu tuodun alkoholin määrä perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisemaan raporttiin Alkoholijuomien matkustajatuonti ja verkko-ostaminen 2023 (Tilastoraportti 10/2024). Alkoholin hinta on arvioitu hyödyntäen Visitory Oy:n paneelidataa, jossa kysytään 1 000 vastaajalta kuukausittain (12 000 vastausta vuodessa), onko ostanut alkoholia ulkomailta sekä ostetun alkoholin hintatietoja.

Visitory Oy
toimitusjohtaja Antti Honkanen