Alkoholia sisältävien panimotuotteiden myynti laskee, yhä enemmän juodaan alkoholittomia juomia

15.08.2019

Panimo- ja virvoitusjuomien kokonaismyynti nousi tammi-kesäkuussa virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynnin kasvun ansiosta. Sen sijaan alkoholia sisältävien panimotuotteiden alkuvuoden myynti kotimaassa on hitusen hiipunut.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden valmistamien alkoholittomien juomien myynti lähestyy alkoholia sisältävien oluiden, siiderien ja long drink -juomien myyntiä. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla alkoholittomia juomia myyntiin 177,9 miljoonaa litraa, alkoholia sisältäviä juomia 216,3.

-Tammi-kesäkuun tilasto todistaa yhä vahvemmin, että alkoholilain uudistumiseen liitetyt uhkakuvat alkoholin välittömistä ja kielteisitä vaikutuksista eivät selvästikään toteutuneet. Suomalaiset käyttävät alkoholia aiempaa vastuullisemmin, iloitsee Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.

Panimoteollisuus pelkää matkustajatuonnin kiihtyneen heinäkuussa

Myyntiluvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Tilasto ei sisällä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.

-Suomessa vuoden alusta voimaan tullut olutveron korotus näkyy alkuvuoden tuontitilastossa selkeästi. Huolemme ja arviomme on, että erityisesti oluen matkustajatuonti kiihtyi edelleen heinäkuussa, jolloin sekä Viro että Latvia alensivat dramaattisesti alkoholiveroaan.

Valtiovarainministeriön eilen julkaisema talousarvioehdotus ensi vuodelle osoittaa hyvää harkintakykyä alkoholiverotuksen osalta.

-Ensi vuodelle ei esitetä alkoholiveron korotuksia, vaan hallitus lunastaa lupauksensa tarkastella alkoholin matkustajatuonnin kehitystä. Tämä on kotimaiselle panimoteollisuudelle myönteinen uutinen, toimitusjohtaja Riikka Pakarinen kiittää.

Pettymys sen sijaan on VM:n budjettiehdotukseen sisältyvä ehdotus korottaa virvoitusjuomien veroa 25 miljoonalla eurolla. Veroa perustellaan terveysnäkökulmasta, mutta sekin myönnetään, että kyse on myös fiskaalisesta verosta.

-Tämä on virvoitusjuomateollisuudelle pettymys, sillä virvoitusjuomavero ylimääräisenä valmisteverona on jo nyt epäoikeudenmukainen ja syrjivä. Myös perustelu terveyssyillä on vääristävä, sillä suomalaisten sokerinsaannista hyvin pieni osa on peräisin virvoitusjuomista. Erityisen epäoikeudenmukainen vero on kivennäis- ja lähdevesien osalta, sillä virvoitusjuomavero koskee myös niitä, Pakarinen muistuttaa.

KOTIMAANMYYNTI 1.1.2019−30.6.2019 (1.1.2018−30.6.2018)

Juoma 1-6/2019 1-6/2018 Muutos Muutos
milj. l     milj. l milj. l %
Olut 178,7     181,8 -3,1 -1,7
Siideri 12,6       12,9   -0,3 -2,3
Long drink -juomat 25,0       25,0 0,0 0,0
Virvoitusjuomat 132,5     126,9 5,6 4,4
Kivennäisvedet 47,2       41,3 5,9 14,3
Kokonaismyynti 395,9     388,0 7,9 2,0

KOTIMAANMYYNTI 1.4.2019−30.6.2019 (1.4.2018−30.6.2018)

Juoma 4-6/2019 4-6/2018 Muutos Muutos
milj. l     milj. l milj. l %
Olut 103,8      103,3 0,5 0,5
Siideri 8,0          8,0   0 0
Long drink -juomat 16,0        14,9 1,1 7,4
Virvoitusjuomat 75,8        70,4 5,4 7,7
Kivennäisvedet 30,0        25,0 5,0 20,0
Kokonaismyynti 233,4      221,6 11,8 5,3

Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry

Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.