Lausunto virvoitusjuomaverosta annetun lain muuttamisesta (HE 123/2025 vp)
Panimoliitto kiittää mahdollisuudesta lausua virvoitusjuomaverosta annetun
lain muuttamisesta (HE 123/2025 vp).
Esityksen suurimmat ongelmat ovat sokerittomien juomien ja vesien korkea verotaso. Niiden hintavaikutus
on myrkkyä suomalaiselle kulutukselle ja ostovoimalle. Toinen valtava ongelma on liian lyhyt
voimaantuloaika, joka aiheuttaa vakavia taloudellisia ja käytännön haittoja teollisuudelle ja kaupalle.
Sokerittomien juomien ja vesien verotus on terveysperusteiltaan kestämätöntä
Esityksen mukaan myös sokerittomat juomat ja vedet ovat veron piirissä. Tämä on epäreilua ja
perusteetonta, sillä suomalaisten sokerinsaannista 94–97 % tulee muista lähteistä kuin virvoitusjuomista
(FinRavinto 2017).
Yli 60 % markkinoilla myydyistä virvoitusjuomista (pl. vedet ja energiajuomat) on jo sokerittomia ja niiden
osuus myös lisääntyy vuosi vuodelta. Samoin vesien myynti. Tällaisen kehityksen tulisi olla verotuksen
kannalta palkitsevaa, ei rangaitsevaa. Käsillä oleva verouudistus kohdistuu myös veteen – juomaan, jonka
käyttöä tulisi terveyssyistä edistää, ei vaikeuttaa.
Terveysperusteita ei ole arvioitu tutkittuun tietoon nojaten eikä esityksessä osoiteta veron tuottavan
todellisia hyvinvointivaikutuksia. Veron rakenne ja tasot ovat käytännössä fiskaaliset. Mallia portaisiin on
otettu Iso-Britanniasta, jossa sokerittomien juomien osuudet ovat kasvaneet, mutta mitään
terveysvaikutuksia ei ole voitu havaita. Mallissa oli myös kahden vuoden siirtymäaika.
Kaavailtu voimaantulo 1.4.2026 on liiketoiminnalle kohtuuton
Suomessa veronkannon voimaantulo on kaavailtu alkavaksi alle kuukauden sisällä eduskunnan käsittelyn
aloittamisesta.
Valmistava teollisuus ja kauppa sopivat hinnoista ja valikoimista yleensä vähintään n. 10 kuukautta
etukäteen. Veron voimaantulo kesken valikoimajakson tarkoittaisi valmistajille valtiovallan asettamaa
lisäkustannusta. Tämä aiheuttaisi merkittävää vahinkoa yritysten kassavirralle ja kilpailukyvylle.
Veronmuutos tulisi toteuttaa aikaisintaan vuoden 2027 alusta, jotta alan toimijat voivat sopeuttaa
tuotannon, hinnoittelun ja järjestelmänsä. Silloinkin terveyttä ohjaavana; sokerittomat ja vedet
valmisteverottomana.
Vaikutukset elinkeinoelämään ja verotuottoon
Kotimainen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus työllistää suoraan noin 3 800 henkilöä ja arvoketjun kautta yli 25 000 suomalaista. Veron kiristäminen heikentäisi alan kannattavuutta, investointeja ja
vientimahdollisuuksia sekä lisäisi hallinnollista taakkaa.
Vero on myös hallituksen budjettipäätöksistä suurin yksittäinen korotus. Se kohdistuu pieneen osaan
suomalaisia yrityksiä.
Korotusten seurauksena korkea hintataso myös ohjaisi kulutusta ulkomaille, erityisesti Ruotsiin, jossa
virvoitusjuomaveroa ei ole. Ruotsi aikoo myös laskea elintarvikkeiden veron kuuteen prosenttiin 1.4.2026.
Viron hintataso on niin ikään Suomea huomattavasti edullisempi. Kulutuksen kohdistuminen Suomen
ulkopuolelle vähentää verotuottoja ja vaarantaa tuhansia kotimaisia työpaikkoja.
Hallitusohjelman tavoitteena on turvata ennakoitava ja vakaa toimintaympäristö yrittämiselle ja
investoinneille. Esitetty virvoitusjuomavero on näiden tavoitteiden vastainen: se heikentää kotimaisen
elinkeinoelämän kilpailukykyä ilman todennettavia terveyshyötyjä.
Panimoliitto vastustaa esitettyjä veronkorotuksia erityisesti sokerittomien juomien ja vesien osalta. Sekä
pyytää veron kohtuullistamisen lisäksi voimaantulolle sellaista aikataulua, joka ei ole kohtuuton. Esitys on
tällaisenaan terveysperusteiltaan kestämätön, taloudellisesti haitallinen ja elinkeinoelämää vakavasti
kuormittava.
